Економіка

Автівка для мажора: золотий бензин для українського гаманця

За останню добу ціни на бензин і дизельне пальне підвищилися на 11-50 копійок за літр на автозаправних станціях більшості мереж, зокрема AMIC, KLO, SUN OIL, «Автотранс», «Надія», «Азовнефтепродукт», «Татнефть», «Укр-Петроль». Це підвищення стало продовженням учорашнього подорожчання, коли на 40-50 копійок підвищили ціни мережі групи «Приват», WOG, ОККО, SOCAR, KLO, «БРСМ-Нафта» та інших.

За даними «Консалтингової групи А-95», станом на сьогодні середня ціна 1 літра А-92 становить 22,83 гривні (за останню добу він подорожчав на 9 копійок), 1 літр А-95 – 23,57 гривні (ціна підвищилася на 7 копійок), преміальні марки А-95 подорожчали до 24,94 гривні, а дизельне пальне – ДП – 21,13 гривні (подорожчало на 8 копійок).

Нафта винна

За словами заступника директора з спеціальних проектів НТЦ «Психея» Геннадія Рябцева, підвищення цін було прогнозоване ще місяць тому. Власне, підвищення почалося ще в перші два тижні грудня, і тепер після невеликої перерви просто відновилося.

Експерт пояснив, що пальне на АЗС почало дорожчати після того, як пішли вгору ціни на гуртові партії пального на кордоні України і були закуплені нові партії на період новорічних свят – після цього стало очевидно, що ціни не втримаються на місці.

Причина підвищення цін на нафтопродукти на кордоні – в підвищенні Platts і зростання цін на нафту. Ну, а нафта, на думку Геннадія Рябцева, подорожчала в результаті успішної інформаційної кампанії – найбільші виробники нафти, включаючи країни ОПЕК і ті країни, що не входять до цієї картелі, наприкінці листопада – на початку грудня домовилися скоротити видобуток у першій половині наступного року, що має, за задумом авторів ідеї цього скорочення, підвищити ціни на «чорне» золото.

У підвищенні цін на пальне винні і тривалі свята – нафтотрейдерам треба було отримати до 10 % додаткової гривневої виручки від продажу пального, щоб сформувати запаси пального на тривалі новорічні вихідні, коли ділова активність завмирає. Крім того, білоруські постачальники пального з 12 грудня перейшли на виконання контрактів із грудневими котируваннями, які вищі за листопадові на 35 доларів за тонну, що становить 5-7%.

Дешевше не буде

Нинішнє підвищення цін на нафтопродукти на українських заправках може бути не останнім цього року. На думку Геннадія Рябцева, у пального ще є потенціал для зростання ціни на 30-60 копійок за літр. Стримуючим фактором може стати «мертвий» сезон новорічних свят, коли споживання пального традиційно падає, і немає закупівель пального у великих обсягах.

Якщо прогноз скорочення видобутку нафти не виправдається, і ціна на нього поповзе вниз, це все одно не призведе до здешевлення пального в Україні, вважає Геннадій Рябцев. По-перше, немає жодних позитивних очікувань від курсу гривні, а саме курс є одним із найголовніших чинників впливу на ціни пального.

Крім того, з 1 січня уніфікується стягнення акцизу з дизельного пального – якщо раніше він відрізнявся для різних екологічних класів пального, то тепер він буде єдиним. У зв’язку з цим ДП може подорожчати приблизно на 60 копійок за літр уже після Нового року.

Автомобілісти повинні молитися на гривню

Геннадій Рябцев вважає, що найближчим часом ціни визначатимуть кілька чинників, серед яких – динаміка нафтопродуктів на європейських майданчиках: якщо в Європі ціни змінюються на 3 %, то це означає, що в Україні з’являються передумови до зміни протягом найближчих двох тижнів цін на 30 копійок.

Крім того, на думку експерта, впливатиме на ціни на бензин в Україні й те, як вирішиться невизначена ситуація з постачаннями російської нафти на білоруські нафтопереробні заводи. Йдеться про конфлікт, який почався ще в квітні цього року – Білорусь, посилаючись на усні домовленості з Росією, в односторонньому порядку почала платити за російський газ не 132 долари за 1 тис. кубометрів, а 73 долари, і до вересня в неї накопичився борг у розмірі 340 млн доларів.

Через це Росія в третьому кварталі скоротила поставки нафти до Білорусі із 5,3 до 3,5 млн тонн, а в четвертому кварталі планувала скоротити постачання ще на 0,5 млн тонн.

І звісно ж, одним із головних чинників, що впливають на ціни на пальне в Україні, залишається курс гривні – ослаблення курсу на 1 гривню в двотижневому усередненні означає, що на заправках пальне може подорожчати на 60-70 копійок.

Джерело: Погляд

Ще статті по темі

Back to top button