Суспільство

Торги по-чернігівськи: транспортна «страва» з присмаком корупції, або Професійна халатність

У Чернігові відбувся тендер на закупівлю п’яти тролейбусів «ЛАЗ» для КП «Чернігівське тролейбусне управління», що є замовником послуг. До аукціону допустили трьох учасників: Луцьке ТОВ «СП Янікс», ТОВ «Чернігівський автозавод» і ТОВ «Науково-технічне підприємство СТГ Інженерінг». Останній став переможцем і має укласти договір на поставку «рогатиків».

На перший погляд, усе відбулось законно, а ТОВ «Науково-технічне підприємство СТГ Інженерінг» перемогло в чесній конкурентній боротьбі. Та не все так однозначно. Адже насправді ця історія із «неприємним запахом». Ось тільки ще треба розібратися, яким саме: стійким корупційним чи блюзнірсько-недбальським.

Уся заковика в тому, що після оголошення результатів тендеру були виявлені порушення Закону «Про публічні закупівлі». Іншими словами, пропозиції підприємства-переможця не відповідають тендерній документації.

У технічних характеристиках Додатку № 3 до тендерної документації зазначено, що рік випуску основних вузлів та агрегатів тролейбусів, які закуповуються за допомогою тендера (тяговий двигун, мости, компресор, АКБ), мають бути 2017 року випуску. І це – найбільш жорстка тендерна вимога. Тож переможцю треба цього року закупити основні комплектуючі та встигнути виготовити п’ять «рогатиків» зі строком поставки не пізніше 60 календарних днів від дати укладення договору. І це попри те, що тролейбус – складний виріб, і на його виготовлення потрібно достатньо часу.

Натомість ТОВ «Науково-технічне підприємство СТГ Інженерінг» у своїй тендерній документації вказало, що має комплектуючі 2016 року випуску, а не 2017-го, як того вимагав замовник. Але це не завадило підприємству стати переможцем торгів.

Виникає логічне запитання: невже представники замовника послуг – КП «Чернігівське тролейбусне управління» – навіть одним оком не зазирнули в документи учасників тендеру? Схоже на службову недбалість. А, можливо, все було сплановано? Адже сам тендер відбувався доволі своєрідно.

Упродовж трьох етапів торгів нинішній переможець знижував ціну, за яку був готовий продати тролейбуси ЧТУ, і зрештою запропонував таку, з якою підприємству довелося б спрацювати навіть зі збитками! Йдеться про 17 200 000 грн.

Увага, запитання. З якого дива така щедрість? І чи знає хтось бізнесменів, які геть не думають про прибуток? До речі, ТОВ «Чернігівський автозавод» відмовився опускати ціну до такої межі. А ТОВ «СП Янікс» упродовж усієї тендерної процедури не знизило її жодного разу.

https://auction.openprocurement.org/tenders/d84f6ea7fe0c436e878120c4541593b7

Відомі й інші цікаві факти про ТОВ «Науково-технічне підприємство СТГ Інженерінг». За даними системи ProZorro, воно брало участь у чотирьох тендерах, у трьох із яких торги були з різних причин скасовані. Лише останній тендер, оголошений КП «ЧТУ», підприємство виграло.

В усіх тендерах системи ProZorro, в яких ТОВ «Науково-технічне підприємство СТГ Інженерінг» брало участь і надавало документи, виробником тролейбусів, запропонованих до закупівлі, вказано ТОВ «Сіті Транспорт Групп» (код ЄДРПОУ 39497314, юридична адреса та ж, що й у ТОВ «Науково-технічне підприємство СТГ Інженерінг» – м. Київ, бул. І. Лепсе, засновники також збігаються). А в сертифікатах вказана адреса виробництва тролейбусів – м. Львів, вул. Стрийська, 45.

Проаналізувавши останні публікації в ЗМІ та матеріали Єдиного державного реєстру судових рішень, з’ясовується, що всі виробничі потужності за цією адресою перебувають під арештом у справі про банкрутство, в межах якої заборонене ведення господарської діяльності на цих площах, а також кримінальної справи про підробку документів із метою заволодіння майном заводу за вказаною адресою окремими юридичними особами.

Наприклад, у тендері, що проводиться КП «Краматорське трамвайно-тролейбусне управління», на купівлю семи тролейбусів пропозиція ТОВ «Науково-технічне підприємство СТГ Інженерінг» була дискваліфікована як сумнівна, і товариство дискваліфікацію не оскаржувало.

Та повернімося, до ситуації в Чернігові. На думку фахівців, якщо ТОВ «Науково-технічне підприємство СТГ Інженерінг» само відмовиться від укладання тендеру без його скасування, то це вказуватиме на заздалегідь і свідомо розроблену схему зловживання оголошеними торгами, на також на змову для усунення конкуренції. За таких обставин стане очевидним, що тендерний комітет завідома прийняв невідповідну пропозицію учасника, який не збирався вигравати тендер, а мав на меті лише пониження ставок в аукціоні та введення в оману інших учасників.

Якщо події почнуть розвиватися за вказаним сценарієм, переможцем торгів визнають ТОВ «Чернігівський автозавод». Та хтозна, чи стане ця новина радісною для підприємства. Адже автозавод, щойно дізнавшись про програш у тендері, відмінив закупівлю комплектуючих для тролейбусів 2017 року випуску. І тепер підприємство навряд чи зможе встигнути поставити тролейбуси в строк за умовами тендеру.

Тому перемога автоматично перейде до ТОВ «СП Янікс», яке на торгах виставило найвищу ціну – 22 450 000 грн. Для порівняння, ТОВ «Чернігівський автозавод» погоджувався виконати замовлення за 19 745 000,00 грн.

Якщо ТОВ «СП Янікс» укладе угоду з ЧТУ, то міському бюджету така співпраця коштуватиме на 2 705 000 грн дорожче, ніж із «Чернігівським автозаводом», який на старті торгів мав усе потрібне для виграшу. Були укладені потрібні контракти на закупівлю комплектуючих, та й саму роботу підприємства перелаштували для виконання тендерних умов.

Фахівці кажуть, що можливий й інший сценарій вирішення проблеми. Коли ЧТУ, нарешті вивчивши документи переможця, ухвалить рішення про скасування торгів. Якщо це станеться, то принаймні буде зрозуміло, що корупційної схеми як такої не було. Але ситуація не додасть плюсів у професійну карму очільників ЧТУ.

Як розвиватиметься ситуація – покаже час.

Читайте новини ЧЕline у соціальних мережах Instagram та Facebook.

Ще статті по темі

Back to top button