«Більше запитань, аніж відповідей»: як функціонуватимуть укрупнені райони
17 серпня Верховна Рада ухвалила рішення про укрупнення районів на території України. Таким чином замість 490 нинішніх районів створено 138 нових.
«Не можна функціонувати у старій системі координат, коли маємо 1470 громад, і фактично залишати дієвих 490 районів, плюс в Україні майже 100 громад, межі яких збігаються з межами нових районів.
А так райони треба було змінювати, бо, на жаль, вони прописані в Конституції, а влада не встигла чи забула внести зміни. Тому райони, на жаль, в нас залишаються, і районні ради, повноваження яких донині не зрозумілі. Тим більше, Бюджетний кодекс не прийнято, у другому читанні не прийнятий у новій редакції Закон «Про місцеве самоврядування», де були б розмежовані повноваження між громадами, районами й обласними радами», – розказав ЧЕline Іван Фурсенко, перший заступник виконавчого директора Всеукраїнської асоціації громад.
За його словами, після укрупнення районів незрозумілим залишається, за які кошти жити громадам, які виконуватимуть повноваження і чим узагалі вони мають займатися.
«Зараз не можна сказати, чи відчують на собі прості люди, бо не знаємо, які повноваження будуть закріплені за районами. Те, що декларує профільний комітет Верховної Ради, вони кажуть, що звичайні люди не відчують, бо за районним рівнем не буде закріплено жодне з повноважень, якого потребують мешканці громад. З іншого боку, вже є заяви від представників Міністерства охорони здоров’я. Вони вважають, що за районним рівнем треба закріпити первинну ланку медичної допомоги. Тому, дивлячись на те, чим будуть займатися райони, можна буде відповісти на запитання «Чи потрібні вони для людей?», – зазначає Фурсенко.
ЧИТАЙТЕ ТАКОЖ: Рада зменшила кількість районів в Україні. На Чернігівщині їх буде п’ять
За словами експерта, укрупнення передбачає і деякі ризики, зокрема в централізації влади і передачі фінансових ресурсів районам. Тоді райдержадміністрація виконуватиме розподіл коштів між населеними пунктами й у громад можуть забрати медицину та освіту.
«Навіть попри те, якщо громади залишаться на прямих фінансових відносинах із державним бюджетом, то можливо, що умовно ту саму медицину в громад заберуть і передадуть на районний рівень. Це означатиме, що новий укрупнений район повинен буде опікуватися в тому числі й сімейними лікарями. Якщо цього не станеться – слава Богу. Але ризики цілком можливі. Аналогічна ситуація з освітою . Якщо буде район, районна адміністрація, вони ж повинні чимось займатися. Можливо, теоретично, і школи перейдуть до повноважень району. Поки не буде змін до Бюджетного кодексу і не буде другого читання нової редакції Закону «Про місцеве самоврядування» з розподілом повноважень – важко говорити», – пояснює Іван Фурсенко.
Укрупнення районів та новації у Виборчому законодавстві матимуть величезний вплив на майбутні місцеві вибори, що пройдуть 25 жовтня. Фурсенко пояснює, що одночасно мають пройти і чергові місцеві вибори, і перші вибори до новостворених ОТГ.
«Вплив величезний, бо до сьогоднішнього дня ніхто не знає… Тільки всі почали вичитувати Виборчий кодекс, змін до якого надзвичайно велика кількість. Це і партизація місцевого самоврядування, і знов-таки вибори до місцевих рад, це формування виборчих комісій, виборчих дільниць, багато новел внесено цим законом. Хоча він мав виправити виключно техніко-юридичні правки, бо сама назва закону містить слова «щодо удосконалення», а не зміни виборчих правил. Тому ні звичайна людина, ні очільники громад до кінця не розуміють, як відбуватимуться наступні місцеві вибори. Бо є громади, що створені фактично примусово, комусь потрібно їх зараз об’єднувати, потрібно домовлятися про спільні межі, про спільне представництво на тих самих територіальних виборчих дільницях. А фактично ми маємо окремі, функціонуючі в межах нової громади десятки сіл, селищ і малих міст, які між собою не комунікують й інколи ворогують. А вибори треба проводити спільно та мати одну громаду. Тому це величезна проблема.
А що стосується районів, то сам поділ ми побачили буквально два тижні тому, і зараз потрібно і партійним осередкам реєструватися на рівні району, а з іншого боку – Міністерство юстиції закриває реєстрацію з 5 по 16 серпня. Тому запитань більше, аніж відповідей.
Верховна Рада прийняла постанову про проведення чергових місцевих виборів, а ті громади, які до цього не були створені, йдуть як перші вибори. А про перші вибори має бути постанова ЦВК, якої на сьогодні ще немає.
Тому чергові вибори вже оголошено, а ось перших ще немає», – розповідає експерт.
Отримуйте оперативні новини Чернігівщини – підписуйтеся на наш Telegram-канал – https://t.me/CheLineTv