На засіданні 12 липня ОВК №206 формально не завершила формування графіку передачі ДВК виборчих бюлетенів.
Унаслідок дій голови ОВК Анатолія Сульдіна було порушено публічність і відкритість виборчого процесу та здійснено перешкоджання діяльності офіційного спостерігача.
Про це ЧEline повідомив представник Громадянської мережі ОПОРА.
12 липня 2016 року о 19.00 голова ОВК виборчого округу № 206 Анатолій Сульдін, проводячи засідання окружної виборчої комісії, раптово закрив його під час розгляду питання про передачу виборчих бюлетенів дільничним виборчим комісіям, вказавши на необхідність покинути приміщення представникам ЗМІ, спостерігачам, іншим суб’єктам виборчого процесу, оскільки комісія залишається на місці і засідання переходить у формат наради.
Такими діями голова порушив ключову засаду виборчого процесу, а саме його публічність і відкритість. Відповідно до частини 4 статті 13 Закону України «Про вибори народних депутатів України» (далі – Закон) представникам засобів масової інформації гарантується безперешкодний доступ на всі публічні заходи, пов’язані з виборами, а також на засідання виборчих комісій і на виборчу дільницю у день голосування. Виборчі комісії, органи виконавчої влади, посадові і службові особи цих органів зобов’язані в межах своїх повноважень надавати їм інформацію щодо підготовки та проведення виборів депутатів.
Переривання публічного засідання та переведення його у закритий формат повністю унеможливлює спостереження за засіданням як ключове право офіційного спостерігача, передбачене частиною 9 статті 78 Закону, таким чином є перешкоджанням діяльності офіційного спостерігача. Такі дії підпадають під ознаки кримінального правопорушення, передбаченого частиною 1 статті 157 КК України (перешкоджання діяльності офіційного спостерігача при виконанні ними своїх повноважень).
Кодекс належної практики у виборчих справах передбачає: національним і міжнародним спостерігачам слід надати якомога ширші можливості для участі в спостереженні за проведенням виборів. Таке спостереження має дати змогу встановити, чи не спостерігались будь-які порушення як до, під час виборів, так і після них. Предметом спостереження має також бути дотримання органами влади принципу безсторонності. Місця, в яких спостерігачі з’являтися права не мають, слід чітко визначити в законі.
Пункт 86 Кодекс належної практики у виборчих справах визначає, що спостереження за виборами відіграє важливу роль, оскільки дає змогу отримати певну уяву про те, наскільки правильно відбувався процес виборів. Вирішення питань роботи комісії у закритому режимі сприяє зростанню рівня недовіри до виборчого процесу.
Позбавлення можливості присутності на засіданні ОВК №206 12 липня унеможливлює для спостерігача висновок про проведення засідання в чесний і неупереджений спосіб, а також може створити перешкоди для визнання демократичності та транспарентності процесу проведення проміжних виборів в 206-му одномандатному виборчому окрузі загалом.
Окрім того, що рішення про переривання засідання і переведення його у “закритий формат” порушує основоположні засади виборчого процесу, його слід вважати також грубим порушенням порядку організації роботи окружної виборчої комісії та ведення діловодства. Відповідно до частини 1 статті 33 Закону виборча комісія є колегіальним органом. Основною формою роботи виборчої комісії є засідання. Відповідно до пп.2.2., 2.3 Постанови Центральної виборчої комісії від 15.09.2010 “Про Порядок ведення діловодства у виборчих комісіях та комісіях з референдумів” рішення комісії приймається, як правило, у формі постанови, з питань поточної внутрішньої діяльності комісія може ухвалювати протокольні рішення.
Таким чином, законодавство взагалі не передбачає можливості вирішення питань роботи виборчої комісії поза форматом засідання. До порядку денного засідань комісії виносяться всі питання роботи комісії, відповідно, лише питання, які були обговорені у форматі відкритого засідання, можуть нести юридичне значення.
12 липня розгляд четвертого питання порядку денного, а саме формування графіку передачі дільничним виборчим комісіям виборчих бюлетенів, не було завершено в форматі засідання, також його не було перенесено на наступне засідання.
Таким чином, ОВК формально не завершила формування графіку передачі дільничним виборчим комісіям виборчих бюлетенів та не голосувала за скерування цього графіку правоохоронним органам.
Слід наголосити, що у випадку долучення до оформленого протоколу засідання графіку передачі дільничним виборчим комісіям виборчих бюлетенів такі дії можна буде вважати підробкою виборчої документації.