Суспільство

До півфіналу проекту «Молодь дебатує» вийшла школярка з Чернігова

Школярка з Чернігова вийшла до півфіналу проекту «Молодь дебатує». Трійку півфіналістів вибирали на міжрегіональному відбірковому етапі проекту в Ніжині. Для дебатів організатори вибрали серйозну тему: «Чи варто поступово відмовлятися від виробництва електроенергії на атомних станціях України?». У дебатах брали участь школярі з Кривого Рогу, Ніжина, Сум, Шостки, Чернігова, Бердянська та Конотопа. Такі ж відбіркові етапи пройшли у Вінниці, в Херсоні та в Полтаві. Найкращі визначаться на півфіналах і в національному фіналі проекту в лютому 2019 року в Харкові.

Проект за унікальною німецькою методикою Jugend debattiert об’єднує школярів, які люблять і вміють брати участь у публічних дискусіях та шукати істину в суперечці. З’явилася методика в Німеччині, щорічно в дебатах за нею беруть участь сотні тисяч німецьких школярів. Проект «Молодь дебатує» працює в Україні вже другий рік. У країні методу навчаються 700 дітей із 40 шкіл у 12 областях.

До нас його привезла організація Internationales Haus Sonnenberg, якій надало фінансову підтримку Міністерство закордонних справ Німеччини, а методичну — проект Jugend debattiert. Це було перше застосування методики іншою мовою, крім німецької. «Молодь дебатує» відрізняється від інших форматів дебатів — організатори уточнюють, що переможцем стане не той чи та, хто переміг суперника, найголосніше відстоюючи свою думку. Понад усе журі оцінить вміння учасників репрезентувати в дебатах усі можливі аргументи щодо теми, максимально наблизившись до вироблення спільного рішення.

Коли проект «Молодь дебатує» з’явився в Україні два роки тому, в ньому брали участь 113 учнів із 8 шкіл з 4 регіонів країни. До 2018 року масштаби зросли майже в 7 разів, щороку до проекту приєднуються нові школи, міста та регіони. З вересня новачки опановували методику разом із учителем, грали товариські дебати між собою або з іншими школами, а змагалися «по-дорослому» вже на міжрегіональному етапі. Півфіналістками стали:

  • Анастасія Попело (Чернігівська ЗОШ №3)
  • Анастасія Рошка (Конотопська гімназія)
  • Дарія Першута (Криворізька загальноосвітня школа № 122).

«Ми намагаємося поширювати проект в уже «освоєних» областях і містах, так, щоб школи з однієї місцевості могли грати одна з одною. А новачки проекту працювали самі, єдині в своєму регіоні, — розповіла керівниця проекту Ольга Пішель. — Це був для нас напружений момент. Чи правильно вони засвоять методику? Чи не буде нечесним ставити цих дітей дебатувати з «ветеранами» методу? І виявилося, що більшість переможців — дебютанти».

На думку Ольги, це наслідок активності вчителів, інтенсивності навчання, відкритості дітей для нового. «В результаті це все залежить від школи і школярів — як часто діти беруть участь у інших проектах і активностях, не обов’язково дебатах. Здавалося б, ну, куди їм ще дебати, якщо весь день зайнятий навчанням, волонтерством, гуртками та секціями? А виходить, що саме тоді досягається високий результат».

Одна з переможниць етапу в Ніжині, Анастасія Попело з Чернігівської ЗОШ №3, — саме така дебютантка. Дебатами вона почала займатися у вересні, а вже в листопаді вона заробила собі місце в міжрегіональному етапі.

«Я займаюся малюванням, ходжу в спортзал, плюс школа. Так, іноді час знаходити складно, але якщо цікаво, то чому б ні? — каже Анастасія. — Я їхала до Ніжина, щоб отримати досвід, адже для мене це вперше. Надія на перемогу була, але я не зациклювалася на перемозі. А в Харкові мені буде цікаво подивитися, які сильні сторони є у конкурентів, які нададуть рекомендації судді».

Анастасія навчається в 9 класі, але вже перемагає в дебатах учнів старших класів. Вона впевнена, що дебати саме німецького формату вчать висловлювати свою думку, знаходити потрібні аргументи та завжди пам’ятати про завдання, яке стоїть перед будь-яким дебатантом.

Ольга Пішель пояснила, що завдання формату «Молодь дебатує» — робота команд, які представляють позиції «про» і «контра». Саме це було головним критерієм оцінки учасників суддями міжрегіонального етапу. До журі, крім Ольги Пішель, увійшли координатори проекту, вчителі, а також «ветерани» проекту Максим Чеботарьов (переможець 2017 року) та Надія Тихонова (півфіналістка 2016 року).

«Ми оцінювали не переконливість виступів, — пояснила Ольга Пішель. — Мета дебатанта — не «втопити» іншого, а розкрити тему так, щоб глядачі, навіть ті, хто вперше чує про тему, зрозуміли обидві сторони, їхні аргументи».

На глибоке вивчення теми атомної енергетики, занурення в неї учасниками дебатів звернула увагу й координаторка проекту в Україні Ольга Борисенко: «Було зіграно кілька ігор на одну тему, але їхні аргументи не повторювалися — настільки глибоко «копають» наші дебатанти. Наприклад, в одному випадку говорили про те, що ми купуємо ресурси для роботи АЕС в країни-агресора. Інші учасники зауважили, що сонячні панелі, які є альтернативою атомній енергії, також небезпечні у виробництві, та їх теж треба утилізувати, як і ядерні відходи. Говорили, що обслуговувати сонячні станції будуть 100 осіб, а АЕС дає 4 000 людям роботу. Говорили і про економіку, і про технології, й про пошук фахівців. Діти вчаться дивитися на проблему з різних сторін».

ЧИТАЙТЕ ТАКОЖ: Стартує Всеукраїнський конкурс студентських наукових робіт

Дебати в Ніжині показали, що учасники вірно зрозуміли формат проекту — добре готуються щодо теми, працюють у команді, говорять не завчено, а реагують на аргументи іншої сторони, ставлять запитання та не ухиляються від відповідей.

«У кожної з переможниць свої сильні сторони: одна була переконлива, інша показала запас знань, — пояснила Ольга Пішель. — Для нас це були ті самі переможці, які зможуть гідно виступити на півфіналі та фіналі в Харкові».

Проект проходить за фінансової підтримки Міністерства закордонних справ Німеччини та методичної підтримки Jugend debattiert.

Ще статті по темі

Back to top button