На межі язичництва та православ’я: священики розповіли про традицію освячувати великодні наїдки
Православні свята просякнуті народними традиціями. Так, нещодавно українці відсвяткували Водохреще, на яке заведено пірнати в ополонку, і вже морально готуються до Великого посту, завершенням якого є святкування Великодня з освяченням яєць і пасок. Проте досі тривають суперечки про походження цих традиції.
Багато хто вважає їх язичницькими. У ЗМІ можна зустріти чимало інформації про те, що паска – це «сонячний» калач, який випікали в жертву сонячним божествам. А писанки існували ще до хрещення Русі, адже в наших пращурів яйце завжди асоціювалося з небесним світилом і зародженням нового життя.
ЧИТАЙТЕ ТАКОЖ: Чому Великдень святкується щороку в різні дні
Однак священики зазначають, що подібні ознаки свята є народними традиціями, а не канонами, тому найперше треба звертати увагу на суть свята.
«Освячення пасок і яєць є традицією, але доброю та благочестивою. І є відповідні молитви на освячення паски, молочних і м’ясних страв, тому що перед Великоднем починається піст, коли справжні християни позбавляють себе всіх цих страв, ведуть благочестивий спосіб життя, не вживають цієї їжі. Тому, коли приходить Великдень, є велика радість духовна. Людина очистилася, вона наситилася їжею духовною і, відповідно, отримала церковне благословення освячення на ці всі страви. Якщо є молитви, а їх священики читають багато віків, відповідно, це є традиція православна. Отже вона має місце у церкві», – пояснює настоятель Катерининського храму отець Роман.
Також він каже: якщо ті, хто не дотримувався посту, а на Великдень знову несе ті самі продукти, то вже можна говорити, що це певний ритуал, не пов’язаний із християнством.
Отець Роман розповів і про своє ставлення до наклейок з іконами на яйцях. За його словами, такого робити не варто.
«Яйце треба з’їсти, але перед цим треба розірвати ікону, а такі дії добра не несуть. Краще, щоб там були візерунки. Я і сам пишу, вишкрябую. У мене на шкаралупі зазвичай є хрестик і написано «Христос воскрес! Воістину воскрес!». Але я стараюся навіть оцю шкарлупу, яка залишається, не викидати у смітник. Я її відношу на дачу та закопую в землю. До освяченої речі треба ставитись відповідно», – зазначає отець Роман.
Він наголошує, що краще наклейки взагалі не використовувати, а просто фарбувати яйця. За словами священика, всі знаки на писанках, які історики датують дохристиянськими часами, також можна наносити на писанки, адже це показує глибоке коріння українського народу.
Отримуйте оперативні новини Чернігівщини – підписуйтеся на наш Telegram-канал – https://t.me/CheLineTv