Суспільство

Резонансні справи і гучні кейси порушень: інтерв’ю з головним ревізором Чернігівщини Олександром Кондрашовим

Останнім часом в інформаційному просторі Чернігівщини з’являється чимало інформації про резонансні правопорушення у т.ч. скоєні представниками органів місцевого самоврядування. Низка цих справ стала результатом роботи Державної аудиторської служби. У квітні цього року виповнюється рік, як Управління Північного офісу Держаудитслужби в Чернігівській області очолив Олександр Кондрашов. Про гучні кейси роботи, виклики, які стоять перед службою, специфіку перевірок, результати діяльності управління та завдання на цей рік – далі в інтерв’ю.

Завершився І квартал 2024 року. Розкажіть про результати, яких досягло управління.

На мою думку, Управління спрацювало досить ефективно. За цей квартал державними аудиторами загалом проведено 148 заходів державного фінансового контролю, в тому числі: 7 ревізій, 2 державні фінансові аудити, 138 моніторингів та 1 перевірка закупівель.

Важливо, що кількість проведених заходів менше, ніж у І кварталі 2023 року, проте сума виявлених порушень значно більше у цьому році.

Так, за результатами проведених ревізій і перевірок закупівель встановлено порушень, що призвели до втрат фінансових та матеріальних ресурсів на 36,4 млн грн проти 4,4 млн. грн до відповідного періоду минулого року.

Значні результати і по проведених аудитах. Виявлено фактів неефективних управлінських дій і ризикових операцій, що призвели до упущених вигод, неотриманих доходів та непродуктивних витрат, на суму 2,3 млрд грн проти 178,5 млн грн минулорічних.

Щоб проаналізувати, ефективність нашої роботи наведу декілька цифр. На утримання нашого управління держава витратила 7,1 млн гривень. За цей квартал ми вже повернули до бюджетів усіх рівнів понад 23 млн гривень. І це в 3,2 рази більше, ніж держава витрачає на нашу роботу. Вважаю, що це гарні результати.

Який найдієвіший механізм виявлення порушень?

В своєму арсеналі ми маємо чотири контрольні заходи. Ревізія, аудит, перевірка закупівель – постконтроль і моніторинг закупівель, який працює превентивно. Під час останнього аудитори працюють у кабінеті Prozorro, й потім виходять з висновками. В залежності від кількості та серйозності порушень ревізорські приписи можуть бути достатньо суворими – розірвати договір або оголосити новий тендер.

Найбільш ефективний наш контрольний захід – це моніторинг закупівель. Він дозволяє превентивно запобігати неефективному витрачанню коштів. Тобто ми можемо відразу прогнозувати ризиковість операцій, а не фіксувати постфактум виявлені фінансові порушення та зловживання і потім, «наздоганяти» недобросовісного виконавця. Звісно, що потім аудитами, ревізіями ми, безумовно, їх діяльність викриємо, але для держави це вже будуть збитки.

За результатами державного фінансового контролю у сфері публічних закупівель фахівцями Управлінням за 2023 рік встановлено порушень за 339 процедурами закупівель на суму 3,7 млрд гривень. Попереджено витрачання коштів у цій сфері у 116 випадках на суму 596,7 млн грн, з них: відмінено 30 процедур на суму 441,5 млн гривень та розірвано 86 договорів на суму 155,2 млн гривень.

У цьому кварталі вже встановлено порушень за 97 процедурами закупівель на суму 1 млрд гривень. Попереджено витрачання коштів у цій сфері на суму 224,6 млн грн, з них: відмінено 10 процедур на суму 121,4 млн гривень та розірвано 9 договорів на суму 103,2 млн гривень.

Чи багато матеріалів за результатами перевірок скеровано до правоохоронних органів?

Так. Ми дуже тісно співпрацюємо з правоохоронцями. За 2023 рік і І квартал 2024 року ми направили їм 52 матеріалів, за якими розпочато 25 кримінальних проваджень, 11 долучені у раніше відкриті справи та вручено 30 повідомлень про підозру у вчиненні кримінального правопорушення.

Крім того, спеціалісти управління активно залучаються правоохоронцями до вивчення можливих сумнівних фінансових операцій. Так, наприклад, у 2023 році за результатами  участі спеціалістів у досудовому розслідуванні документально підтверджено фінансових порушень законодавства на загальну суму 529 млн грн, з них, що призвели до втрат, – 252 млн грн.

Останнім часом робота служби постійно знаходиться в зоні уваги ЗМІ. Ви охопили увагою за рік своєї роботи майже всі топ організації Чернігівщини. Розкажіть будь ласка про ці кейси.

У 2023 році та I кварталі 2024 року наші аудитори перевіряли витрати в галузях оборони, медицини, освіти, розпорядження місцевими бюджетами, програми з відновлення та відбудови тощо. Управлінням закцентовано увагу на контролі місцевих бюджетів. Так нами проведено перевірки Чернігівської, Ніжинської, Комарівської, Іванівської, Михайло-Коцюбинської громад. Можу сказати, що виконання цих бюджетів чітко показують ефективність конкретно взятого керівника в містах, містечках або селах: як мер або голова працює, як допомагає людям тощо.

Зокрема, в ході проведення державного фінансового аудиту бюджету Ніжинської територіальної громади за 2020–2022 роки виявлено ряд фактів неефективних управлінських дій та ризикових операцій, що призвели до упущених вигод, недоотриманих доходів або непродуктивних витрат на суму 174 млн гривень.

Також аудиторами проведено 6 ревізій в установах та на підприємствах Ніжина, якими встановлено фінансових порушень на загальну суму 44 млн грн, із них порушень, що призвели до втрат, на суму майже 28 млн грн. Під аудит, зокрема, потрапили місцеві навчальні заклади та лікарні.

За матеріалами трьох ревізій відкриті кримінальні провадження, матеріали ще однієї ревізії долучені по кримінального провадження.

За порушення бюджетного законодавства застосовано 9 заходів впливу відповідно до вимог Бюджетного кодексу України.

За порушення фінансової дисципліни до адміністративної відповідальності притягнуто 9 посадових осіб, складено 4 протоколи про адміністративні порушення за порушення законодавства про закупівлі, які направлено до суду, та складено 2 протоколи про адміністративне правопорушення, пов’язане з корупцією.

У січні цього року завершено проведення державного фінансового аудиту бюджету Чернігівської міської територіальної громади та ревізій підконтрольних їй установ за 2021- 2023 роки.

Нами охоплено контролем 11 об’єктів з обсягом коштів і майна на загальну суму майже 17 млрд грн.

За результатами встановлено недоліків на загальну суму 2,3 млрд грн та порушень що призвели до втрат, на суму майже 30  млн грн.

За матеріалами відкрито 14 кримінальних проваджень.

За матеріалами нашого Управління вручено підозри за службову недбалість начальнику управління ЖКГ Чернігівської міськради та директору комунального підприємства «Паркування та ринок» Чернігівської міської ради.

Зі свого боку посадові особи міськради робили критичні публічні заяви з цього приводу.

Так. Деяким посадовим особам важко сприймати наші висновки в зв‘язку з тим, що ми фіксуємо їх особисті прорахунки у веденні господарської діяльності, а  всі їх публічні критичні заяви на адресу служби безпідставні та непрофесійні. Нагадаю, що законодавство передбачає захист своїх інтересів в судовому порядку. Тому прошу всіх незгодних  саме там відстоювати свою позицію. Пряма мова: «Якщо ви вважаєте, що ми не маємо рації – звертайтесь до суду».

Протягом січня – грудня 2023 року судами всіх інстанцій розглянуто 65 справ, за позовами поданих проти Управління, по яких винесено 43 рішення, які набрали законної сили. На користь Управління позитивна статистика майже вдвічі. І це свідчить про фаховість наших співробітників.

Крім непрофесійної критики є і позитивна реакція посадовців на висновки аудиту.

За результатами розгляду звіту начальником Чернігівської міської військової адміністрації видано розпорядження про проведення службового розслідування за фактами порушень відображених в аудиторському звіті, зокрема в частині ефективності виконання посадових обов’язків начальниками управління житлово-комунального господарства, управління земельних ресурсів, управління освіти та управління капітального будівництва Чернігівської міської ради.

Також цим рішенням зобов’язано виконком розробити і затвердити дієві заходи щодо усунення недоліків, виявлених аудиторським дослідженням.

Слід зазначити, що наразі  план заходів вже розроблено, та розпочато виконання 10 пропозицій із 26 наданих аудиторами.

Відзначу ще один позитивний імпульс. В ході аудиту було виявлено схему безкоштовного виводу земель, які належать міській громаді з її власності на загальну суму 720 млн гривень. Нагадаю, Чернігівська міська рада безоплатно передавала через підконтрольне комунальне підприємство під забудову стороннім юридичним та фізичним особам земельні ділянки комунальної власності, а після введення об’єктів в експлуатацію всі права на них набував саме забудовник.

Цей виявлений ревізорами факт став предметом для кримінального провадження НАБУ і викликав обурення у депутатського корпусу Чернігівської міськради. І вже на 38-ій (позачерговій) сесії VIII скликання, що проходила 5 березня поточного року, депутати не підтримали рішення про виділення 9 земельних ділянок по аналогічній схемі.

Тобто, не зважаючи на маніпулювання окремими посадовими особами результатами аудиту та приниження їх значення, головна мета контрольного заходу досягнута і триває робота щодо усунення недоліків.

Крім Чернігівської міськради ви проводили ряд контрольних заходів і в Службі відновлення та розвитку інфраструктури у Чернігівській області ( далі — Служба). Її посадові особи теж публічно заявляли про свою окрему думку щодо висновків держаудиту та висловлювали припущення про особисту Вашу причетність до досить пильної уваги ревізорів до їх діяльності.

По-перше, про пильну увагу з боку мене особисто і фахівців управління. Так я підтверджую це. І більш того, вона не стане меншою. У зв’язку з тим, що одним з ключових пріоритетів роботи Держаудитслужби в 2024 році, є саме контроль за дотриманням фінансової дисципліни в секторі відновлення інфраструктури регіону, яка постраждала від російської агресії.

Крім того, Міністерством фінансів України Держаудитслужбу визначено головним органом, який контролюватиме питання використання коштів під час відновлення.

Слід зазначити, що протягом 2023 року Держаудитслужба перевірила ряд населених пунктів щодо ефективності витрачання бюджетних коштів, направлених на відбудову, та встановила значну кількість порушень під час відновлення.

Крім того, фахівці Управління нещодавно провели ревізію фінансово господарської діяльності безпосередньо Служби за 2019-2023 роки. За результатами виявлено фінансових порушень, що призвели до втрат, на 32 млн гривень. Органами Національної поліції відкрито кримінальне провадження за ч. 3 ст. 191 КК України. У зв’язку із наведеними вище фактами підвищеного ризику об’єкти відновлення в Чернігівській області будуть на постійному контролі управління і Служба не виключення. По-друге, що стосується моніторингів закупівель Служби. Протягом 2023/2024 рр. Держаудитслужба провела 19 таких заходів контролю на загальну суму майже 3,3 млрд гривень. Виявлено порушень за результатами 13 моніторингів в сумі 3,1 млрд гривень. За результатами 7 моніторингів процедур закупівель на суму 1,3 млрд грн Службі рекомендовано вжити заходів щодо припинення зобов’язань або розірвати договори. Зокрема, за результатами: — 2 моніторингів на суму 1,17 млрд грн, проведених Державною аудиторською службою України; — 4 моніторингів на суму 133,63 млн грн, проведених Управлінням Північного офісу Держаудитслужби в Чернігівській області; — 1 моніторингу на суму 12,97 млн грн, проведених Управлінням Північного офісу Держаудитслужби у Вінницькій області.

Наразі тривають судові процеси по даним моніторингам.

Але, слід зазначити, що статистика врегулювання спорів з Держаудитслужбою минулих років не на користь Служби.

Так, наприклад:

— по справі № 620/6136/20 за позовом Служби до Управління Північного офісу Держаудитслужби в Чернігівській області (далі — Управління) про визнання протиправними та скасування висновку (ID:UA-2020-06-19-004357-b, підрядник ТОВ «Спец Комплект Постач», ціна договору 72 960,0 тис. грн) рішенням Чернігівського окружного адміністративного суду від 06 квітня 2021  року, залишеним в силі постановою Верховного Суду від 21.12.2023, у задоволенні позову Служби відмовлено.

— по справі № 620/6135/20 за позовом Служби до Управління про визнання протиправними та скасування висновку (ID:UA-2020-06-19-004329-b, підрядник ТОВ «Спец Комплект Постач», ціна договору 85 440,0 тис. грн) рішенням Чернігівського окружного адміністративного суду від 31.03.2021, залишеним в силі постановою Верховного Суду від 17.11.2022, у задоволенні позову Служби відмовлено;

— по справі № 620/6134/20 за позовом Служби до Управління про визнання протиправними та скасування висновку (ID:UA-2020-06-19-004303-b, підрядник ТОВ «Спец Комплект Постач», ціна договору 41 800,0 тис. грн) рішенням Чернігівського окружного адміністративного суду від 03.03.2021, залишеним в силі постановою Верховного Суду від 04.11.2021, у задоволенні позову Служби відмовлено;

— по справі № 2540/2841/18 за позовом Служби до Управління про визнання протиправною та скасування вимоги постановою Верховного Суду від 13.05.2020 касаційну скаргу Управління задоволено, рішення Чернігівського окружного адміністративного суду від 20.09.2018 та постанову Шостого апеляційного адміністративного суду від 20.12.2018 в справі №2540/2841/18 скасовано, та ухвалено нове рішення, яким відмовлено в задоволенні позову Служби в повному обсязі.

Ось така статистика відносин між нашими відомствами , яка склалась задовго до мого призначення на посаду керівника. І управління, враховуючи результат – 100 % рішень судових інстанцій на нашу користь, абсолютно впевнено в своїй правовій позиції. А керівництву Служби можливо слід переглянути свою позицію і адекватно сприйняти наш сигнал і сконцентрувати увагу на підвищенні якості роботи в підготовці тендерної документації під час закупівель та інших аспектах фінансової дисципліни. Можливо є необхідність запросити фахову допомогу у колег з інших регіонів де спостерігається належний професійний рівень.

Чернігівська Міськрада і Служба відновлення публічно висловлює свою емоційну критичність і в той же час мета контрольних заходів досягнута і судові інстанції приймають ваш бік. А як інші організації реагують на вимоги Управління по усуненню порушень?

Як бачите, конструктивно. Замість публічних заяв, всі інші об‘єкти контролю області виконують наші вимогу щодо усунення виявлених порушень, враховують більшість наших пропозицій та вживають організаційні заходи по їх впровадженню. Спірні питання ми вирішуємо в процедурному, адміністративному та судовому порядку.

Деякі ЗМІ нещодавно акцентували увагу на цікаві аспекти Вашої біографії. Зокрема про менеджерську діяльність в Німеччині та згадували про тінь у вашій орбіті кримінальних справ минулих років відносно діяльності експодатківців Януковича. Розкажіть про це:

Дякую за запитання. Нарешті, після навалу інформаційних маніпуляцій у різних виданнях з 2017 року, у мене вперше запросили коментар з цього приводу в Україні. У Європі, зокрема у Німеччині – правило гарного тону в журналістиці брати інформацію у суб’єкта висвітлення інформації.

Як ви реагуєте на неправдиву інформацію стосовно Вас?

Я не реагую ніяк. Моя позиція проста. Якщо журналіст хоче розібратись в ситуації – він візьме у мене коментар. Я доступна людина і публічний чиновник. Мої контакти загальновідомі.

У такому випадку прокоментуйте закордонний період вашої біографії:

В 2017 році мені запропонували спробувати себе на посаді генерального директора компанії «IEG GmbH» в Німеччині. Для мене це був новий виклик в професійній кар’єрі. Я прийняв пропозицію і згодом приступив до роботи. Одним із напрямків діяльності компанії є менеджмент льодової арени в Баварії. Під час мого керівництва компанія яскраво і успішно провела два сезони 2017/2018 та 2018/2019 років. А у травні 2019 р. у нас виник звичайний корпоративний конфлікт з одним із наших орендарів – місцевою хокейною командою. Причина суперечки полягала в тому, що Клуб не зміг оплатити послуги нашої компанії і намагався уникнути належних платежів у значних розмірах. Безумовно, я, як відповідальна особа компанії, захистив інтереси фірми. Клуб, нажаль, переоцінив свої фінансові можливості і спонсори теж не змогли прийти на допомогу. Ми пропонували різні моделі виходу із кризи, але керівництво організації обрало шлях інформаційного тиску на власників компанії і мене особисто. Закінчилось все трагічно для Клубу. Він об‘явив банкрутство і припинив свою діяльність.

В інших напрямках діяльності компанія була стабільна і ефективна. Я часто згадую гарні часи проведені у Німеччині. Багато цікавого і корисного досвіду отримав. Розширив коло своїх друзів і знайомих. Серед яких бізнесмени, депутати і журналісти.

У 2020 році розпочалась епідемія COVID-19. Я прийняв рішення повернутись на Україну. Моя принципова позиція: у скрутні часи родина повинна бути разом і підтримувати один одного. Повернувшись, я зайнявся громадською діяльністю на посту члена правління Асоціації платників податків України. А з 2021 року відновив свою діяльність на державній службі.

Дякую. Вичерпно. Як пишуть деякі ЗМІ, Вас і розшукували, і арештовували, і підозрювали…

Ну, що тут скажеш?! Якщо серйозно, то правда тільки в тому, що у травні 2017 року було відкрито кримінальне провадження відносно експодатківців, які працювали в Міністерстві доходів і зборів України. Я в той час перебував за кордоном і спостерігав за цим кримінально-політичним шоу тільки зі ЗМІ. Яке, до речі, наразі знаходиться у глухому процесуальному куті. Нагадаю, що у 2013-2014 роках я очолював Головне управління цього відомства в АРК. Тому у правоохоронців виникли питання частково і до мене. Після повернення в Україну в 2020 році я вичерпно відповів на всі запитання. Для журналістів, які не змогли мене знайти для коментарів, окремо повідомлю, користуючись нагодою: «Я не входив і не вхожу до складу злочинних угрупувань і їх не створював. На посадах в держслужбі здійснював свою діяльність і продовжую працювати виключно в рамках чинного законодавства.

В розшуку не перебуваю. До кримінальної відповідальності не притягувався. Правових обмежень для служби в державних органах не маю. У зв’язку із специфікою професійної діяльності приймаю процесуальну участь у значній кількості кримінальних проваджень і судових засіданнях. І на цьому крапка. »

Тепер про перспективи роботи управління у 2024 року та основні професійні акценти.

Сьогодні, в умовах воєнного стану, одним із найважливіших наших завдань є забезпечення економічної стабільності та фінансової безпеки країни. Саме державний контроль забезпечує дотримання фінансових інтересів держави у процесі використання публічних коштів і майна.

Яу і у 2023, протягом поточного року одним з першочергових завдань служби є реалізація політики у сфері державного фінансового контролю на центральному, регіональному та місцевому рівнях з питань захисту національних інтересів, впливу на обороноздатність держави в умовах воєнного та післявоєнного періодів, зокрема, щодо забезпечення національної безпеки і оборони у зв’язку з військовою агресією російської федерації проти України.

Також значна увага буде приділятись законності та ефективності формування і виконання місцевих бюджетів. Зокрема, наприкінці березня розпочато державні фінансові аудити бюджетів Ічнянської міської та Плисківської сільської громад. У ІІ кварталі 2024 року ми запланували державний фінансовий аудит м. Прилуки.

Як я вже казав, дуже гостро стоїть питання перевірки використання коштів виділених на відбудову, реалізацію окремих проєктів (у тому числі проєктних витрат, результатів і досягнень).

Не залишатимуться осторонь і інші соціально важливі питання, які мають суспільний резонанс.

У поточному році ми продовжимо системний контроль за тим, щоб відповідальність порушників була невідворотною.

Також, Держаудитслужба продовжує здійснювати функції Національного контактного пункту з організації взаємодії з Європейським управлінням з питань запобігання зловживанням та шахрайству (OLAF) (НКП), де першочерговою функцією є захист фінансових інтересів України та ЄС. За ініціативи Держаудитслужби створено Робочу групу, яка працює над законодавством по захисту фінансових інтересів ЄС в Україні. Наразі розробляється методологія щодо дослідження питання використання підконтрольними установами бюджетних коштів, які спрямовуються на реалізацію Проєктів ЄС.

Ми вдячні вам за інтерв’ю.

Я теж хочу подякувати вам особисто і виданню за плідну співпрацю. Завдяки вашій активній участі та роботі колег журналістів інших видань, у висвітленні роботи Держаудитслужби населення області обізнане про її результати. Діяльність служби максимально публічна. І це дає головне — довіру до роботи органу фінансового контролю з боку населення. Яскравим індикатором є збільшення кількості звернень громадян та громадських організацій до управління. Так за 1-й квартал 2024 року надійшло 27 звернень, а за аналогічний період минулого року – лише 10.

Довідка:

Олександр Кондрашов – 12.08.1974 р.н., народився у м. Київ, державний і громадський діяч. Заслужений економіст України, доктор наук з державного управління, державний радник податкової і митної справи III рангу. 1998-2023 р.р. — служба в органах державної податкової служби України. З квітня 2023 року по теперішній час – начальник Управління Північного офісу Держаудитслужби в Чернігівській області.

Ще статті по темі

Back to top button