Як відрізняються режими надзвичайної ситуації й положення?
Юридичні тонкощі ми починаємо вивчати після того, як це зачіпає наші особисті інтереси. Діти вдома, а не в школі або в садку. Магазин або офіс закритий на невизначений час. В транспорт пускають обмеженими групами або за спецдозволом. Ми не звикли до таких обмежень. Для багатьох це стрес, привід для занепокоєння та паніки. Сайт «Обозреватель» https://www.obozrevatel.com/ порівняв режими надзвичайної ситуації та надзвичайного стану. Чим вони відрізняються?
НС — м’які обмеження
Надзвичайні ситуації оголошуються в регіонах під час повеней, посух, ураганів, епідемій, землетрусів або великих аварій на виробництві. Це необхідно для створення єдиного координаційного штабу і максимальної консолідації різних служб для ліквідації наслідків стихії. В умовах боротьби з коронавірусом практично всі країни застосували однакові обмеження для мінімізації поширення інфекції: іммобілізація населення, закриття публічних місць, дезінфекція.
Під час режиму НС у населення зберігаються права на:
- отримання інформації про розвиток ситуації та вжиті заходи щодо її ліквідації;
- соціальний захист;
- колективний та індивідуальний захист;
- оплату праці в разі залучення до робіт по ліквідації наслідків стихії;
- компенсацію завданих збитків життю, здоров’ю та майну;
- участь в добровільних громадських організаціях для ліквідації наслідків негативної ситуації.
ЧП — жорсткі обмеження
Режим Надзвичайного стану вводиться указом президента і затверджується парламентом із зазначенням чіткого терміну дії. На цей час держава має право мобілізувати всі наявні людські та матеріальні ресурси для боротьби з негативним явищем, включаючи примусові:
- роботу;
- госпіталізацію;
- обмеження пересування громадян;
- перепровадження осіб на місце проживання.
Під час дії режиму надзвичайного стану заборонені масові зібрання і страйки, допускається вилучення приватного транспорту, нерухомого майна та обладнання для потреб держави. Вводиться комендантська година, часто забороняють продаж алкоголю, дозволена перевірка документів на вулицях, обшуки.
ЗМІ, політичні партії, громадські організації, які дестабілізують обстановку, підлягають закриттю. Приватні особи за дії, які дестабілізують ситуацію, підпадають під адміністративну та кримінальну відповідальність.