Бюджетні кошти в приватну кишеню: чому влада Чернігова не хоче розвивати комунальний транспорт міста (Відео)
2 травня 2024 року на маршрути громадського транспорту Чернігова не виходять автобуси, що належать фірмам приватних перевізників. Вулицями міста, за звичними маршрутами, курсує лише комунальний транспорт, що належить громаді Чернігова. Містяни це явище прозвали «транспортним колапсом». Та зі слів начальника Чернігівської військової адміністрації Дмитра Брижинського, усе дещо простіше і те, що в народі назвали «колапсом», насправді – спланована акція керівників Чернігівської міської ради.
«Колапс» – це дуже гучне слово для цього явища і штучно створений. Ми це побачили другого травня, коли зранку чомусь автобуси не вийшли, а вже наприкінці дня вони були на маршрутах. Тобто, фактично, паливо в баках було, можливість виконувати умови договорів у перевізників були», — Дмитро Брижинський – начальник Чернігівської міської військової адміністрації.
Наразі у Чернігові послуги з пасажирських перевезень надають 4 приватні фірми: ДП «ПАССЕРВІС» ВАТ «ЧЕРНІГІВАВТОСЕРВІС» , ПрАТ «ТАКСОСЕРВІС», ТОВ «ЕПІТРАНС» та ТОВ «ТРЕВЕЛ ЕКСПРЕС». Право на пасажироперевезення в Чернігові ці фірми отримали за результатами відповідного конкурсу, а договори з цими перевізниками укладені на п’ять років: з 10 липня 2023 року до 9 липня 2028 року.
На початку 2024 року управління транспорту та зв’язку Чернігівської міської ради провело тендер на послуги громадського автомобільного транспорту загальною сумою 75 мільйонів гривень. Нагадаємо, після початку повномасштабного вторгнення в Чернігові запрацювала нова транспортна програма, в якій за якісну роботу передбачена грошова компенсація від міської ради чернігівським перевізникам. Оці 75 мільйонів гривень і є та сама сума відшкодування за перевезення, тобто фірми перевізники чудово розуміли, яка сума відшкодування закладена в бюджеті міста н 2024 рік, більше того, своєю участю у тендері вони погодились, що цих коштів для їх діяльності буде достатньо.
«Під час затвердження бюджету на 2024 рік, це було минулого року, була передбачена сума компенсації розміром у 75 мільйонів гривень. Це компенсація за так звану «пророблену транспортну роботу». Перевізник повинен був свою подальшу господарчу та підприємницьку діяльність спланувати та підкоригувати розраховуючи на ці 75 мільйонів. Це орієнтовно по 6 мільйонів щомісяця», — Дмитро Брижинський – начальник Чернігівської міської військової адміністрації.
Утім замість того аби планувати свою діяльність в межах затвердженого щомісячного відшкодування у розмірі 6 мільйонів гривень приватні фірми перевізники Чернігова з початку 2024 року починають вимагати підвищення суми відшкодування, акцентуючи свою увагу на тому, що буцімто виконують більше роботи.
«За січень там була і за лютий сума складала 8 мільйонів, а за лютий 9 мільйонів. Я звісно звернув на це увагу і сказав, що ми так робити не будемо, адже в країні триває війна. Ми маємо дотримуватись затвердженого бюджету, а також наявного кошторису, який затверджений у сумі 6 мільйонів гривень. Звісно ми на це відреагували і попередили, що цього збільшення не буде. Що ми побачили ? 2 травня, за командою секретаря Чернігівської міської ради транспорт був зупинений», — Дмитро Брижинський – начальник Чернігівської міської військової адміністрації.
Утім не отримуючи бажаного підвищення відшкодування з бюджетних коштів приватні фірми перевізників, спільно з керівництвом управління транспорту та зв’язку Чернігівської міськради, приймають рішення підвищити вартість проїзду в громадському транспорті Чернігова. Відтак з 9 березня 2024 року проїздний квиток, за умови оплати готівкою, коштує 17 гривень.
«У березні відбулось підвищення тарифів перевізниками. Нам це пояснили таким чином, що оце саме підвищення зменшить навантаження на бюджет і тут же вимагають ще й підвищення компенсації. Тобто, воно одне на одне не лягає ніяк», — Дмитро Брижинський – начальник Чернігівської міської військової адміністрації.
Як бачимо події у транспортній історії з початку 2024 року і до 2 травня розвивались доволі стрімко та дорого для бюджету Чернігова. Апогеєм у цій історії стало те, що 2 травня 2024 року на маршрути громадського транспорту Чернігова не виходять автобуси, що належать фірмам приватних перевізників. Вулицями міста, за звичними маршрутами, курсує лише комунальний транспорт, що належить громаді Чернігова.
Зважаючи на критичність ситуації 2 травня 2024 року в Чернігові відбувається Рада оборони області, під час якої мало б бути врегульоване питання «автобусного колапсу». І ніби усе дійсно нормалізувалось, адже одразу після неї Дмитро Брижинський та Олександр Ломако на своїх офіційних сторінках повідомили, що знайшли рішення і вже за кілька годин автобуси повернулись на свої маршрути.
«На раді оборони області, це колегіальний орган рішення якого обов’язкові до виконання всіма, було прийняте рішення і поставлена чітка задача секретарю міської ради: розблокувати транспорт та поставити команду перевізникам – виконувати умови наявні в договорі. Мені була поставлена задача забезпечити фінансування в межах кошторисних призначень, нагадаю, це 6 мільйонів гривень щомісяця, що ми і зробили. Домовленість була одна, я наполягав на тому, що для того аби в подальшому у нас не було подібних ситуацій та незручностей через приватного перевізника ми повинні розвивати свій комунальний транспорт. 50% — приватний перевізник, 50% — комунальний транспорт. На будь-яке комунальне підприємство може прийти будь-хто бажаючий і вимагати від керівництва звітувати. Приватний перевізник – це зовсім інша історія, він ніколи нікого до себе не допустить», — Дмитро Брижинський – начальник Чернігівської міської військової адміністрації.
Утім, зі слів Дмитра Брижинського ідея розвитку комунального транспорту міста керівникам Чернігівської міської ради була проігнорована. Більше того, вони продовжують вимагати збільшення суми відшкодувань для приватних перевізників. Йдеться про збільшення на 3 мільйони гривень, тобто з 6 до 9 мільйонів, в рамках діяльності в Чернігові нової транспортної програми, в якій за якісну роботу передбачена грошова компенсація від міської ради чернігівським перевізникам.
«Ця програма діє з 2022 року. В 2022 році за цією програмою було витрачено біля 40 мільйонів, в 2023 – 6 мільйонів, цьогоріч заплановано 75 мільйонів. Якщо скласти цю суму, розділити її на середню вартість автобуса, то це близько 50 автобусів. Питання: чому цього не зроблено ? Чому ми віддаємо кошти в приватні руки? Для мене не зрозуміло, чому це не робиться. Напевне це все тому що з приватним транспортом простіше займатися якимись махінаціями. А якщо транспортна сфера міста була б комунальною це було б робити складніше, розумієте», — Дмитро Брижинський – начальник Чернігівської міської військової адміністрації.
Журналіст: Таліна Тарасенко
Оператор: Сергій Бутько