«RAB-дискусія»: чернігівських енергетиків слухали у Верховній Раді
Голова правління ПАТ «Чернігівобленерго» Володимир Ткач взяв участь у засіданні круглого столу на тему: «Запровадження RAB-тарифів в електроенергетиці: реформа чи перешкода», яке відбулося в Комітеті Верховної Ради України з питань паливно-енергетичного комплексу, ядерної політики та ядерної безпеки.
Основною метою проведення заходу було обговорення питань впровадження RAB-регулювання в Україні, обґрунтованості RAB-тарифу, впливу нової системи тарифоутворення на процеси приватизації в енергетичному секторі та економічну політику держави.
Участь в дискусії взяли представники профільних комітетів Верховної Ради України, представники НКРЕКП, Міненерговугілля, Фонду державного майна України, міжнародної фінансової організації ЄБРР, Групи підтримки України Європейської Комісії, Асоціації операторів розподільчих електричних мереж, представники ПАТ «Чернігівобленерго», «Вінницяобленерго», «Прикарпаттяобленерго».
Україна планує відмовитися від застарілої методики розрахунку тарифів на послуги природних монополій і перейти до європейського стимулюючого регулювання.
ЧИТАЙТЕ ТАКОЖ: Енергетично-суспільне напруження: чи подорожчає електрика на Чернігівщині (Відео)
За словами Голови Нацкомісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг Дмитра Вовка, перехід на стимулююче тарифоутворення дозволить залучити інвестиції, підвищити енергоефективність, надійність і якість послуг, а в подальшому і знизити тарифи.
Під час засідання голова НКРЕКП запропонував до розгляду презентацію як рахувався та чому обгрунтованe RAB регулювання. На відміну від «витрати плюс» система стимулюючого регулювання є більш прогресивною. Впровадження стимулюючого регулювання, успішна практика його застосування призведе до підвищення інтересу до сфери розподілу та постачання електроенергії в Україні.
Позицію енергопостачальних компанії України, які претендують на впровадження стимулюючого регулювання висловив, голова правління ПАТ «Чернігівобленерго» Володимир Ткач. За його словами, інфраструктура обленерго сьогодні знаходиться в фізичнозношеному стані і сьогодні рівень технічного зношення енергообладнання викликає серйозне занепокоєння, оскільки залежно від конкретного регіону становить 60% і навіть більше.
Звичайно, такий технічний стан істотно ускладнює забезпечення надійного та безперебійного постачання електроенергії споживачам. Відповідно, для того щоб інфраструктура електророзподільчих мереж працювала в безаварійному режимі, у неї необхідно постійно інвестувати достатні фінансові ресурси.
Забезпечити та в майбутньому гарантувати якісне та безперебійне енергопостачання споживачам при діючому тарифоутворенні складно. Згідно політики держави, кошти, які отримує обленерго від виробничої діяльності вкладаються в реалізацію технічних завдань Інвестиційної програми, затвердженої НКРЕКП. Це не заробіток компанії, а її зобов’язання розвивати активи, забезпечувати якість послуг, що надаються.
Як зазначив Володимир Ткач, за останні 4 роки, згідно Інвестиційних програм, «Чернігівобленерго» вклало в електромережі близько 350 млн. грн.
При впровадженні стимулюючого регулювання «Чернігівобленерго» інвестувало у розвиток електромереж 700 млн. грн. RAB-тарифи, за умови правильного впровадження, стимулюють обленерго до скорочення витрат і модернізації мереж. Досвід розвинених країн свідчить про високу ефективність стимулюючого регулювання.
Наприклад, Великобританії вдалося удвічі скоротити витрати розподільчих компаній і тарифи на передавання електроенергії за 15 років. У Румунії зношеність активів зменшилася із 75% до 48% протягом 2004-2011 років. Крім того, у розвинених країнах RAB-тарифи надаються з метою покращення якості послуг: зменшення кількості відключень споживачів, покращення якості електроенергії.
Серед представників експертного співтовариства практично немає незгодних з необхідністю введення RАВ-регулювання. Всі суперечки точилися в основному через те, які ставки повернення на базу активів слід застосовувати. Свою позицію під час круглого столу продемонстрували і представники Асоціації бізнесу «Сіверщина», які не підтримали тарифне реформування.
Здавалося б, подібний механізм міг би істотно змінити стан справ в електроенергетиці України, вцілому та Чернігівщині зокрема та й країна вже давно готова до такої реформи. Але в інформаційному просторі, лунають популістські заяви, які у свідомість населення вкладають думку про те, що введення RАВ-регулювання призведе до значного збільшення тарифу на електроенергію.
Справжня причина зростання тарифів в Україні пов’язана не з введенням RАВ-регулювання, що (це важливо!) дотепер так і не відбулося, а з іншими чинниками. Адже протягом останніх трьох з половиною років тариф на електроенергію переглядали п’ять разів, збільшивши у результаті більше ніж втричі. До чого ж тут стимулююче тарифоутворення?
Справжню причину зростання тарифів слід шукати деінде. Наприклад, у структурі українського тарифу на електроенергію, що є, м’яко кажучи, неоптимальною. У цій структурі до 90% припадає на частку генерації (тоді як на розподільчі мережі – тільки 8%). А от у самій структурі генерації більше ніж половину становить теплова генерація з
Однак інформаційні спекуляції відповідно RAB тарифоутворення продовжують лунати серед політиків. Однак справжні фахівці висловлюються за перехід на європейську модель тарифного регулювання, коли у енергорозподільчих компаній з’явиться стимул інвестувати в модернізацію інфраструктури, зменшати втрати електроенергії під час її постачання , що в свою чергу є передумовою до зниження тарифів на розподіл, причому вже у коротко- і середньостроковій перспективі.