Суспільство

Чернігів, Нова Басань і Городня: про порушення у сфері публічних закупівель і моніторинг Держаудитслужби

Нині значні фінанси як державного так і місцевого бюджетів витрачаються в ході публічних закупівель. Під час проведення яких відбувається значна кількість процедурних, фінансових порушень та інших зловживань. Одним з основних органів контролю з тендерних питань є Держаудитслужба.

Саме тому перевірці та моніторингу закупівель приділяється значна увага. Про ефективність здійснення контролю та найпоширеніші порушення на Чернігівщині – розповідає начальник Управління Північного офісу Держаудитслужби в Чернігівській області Олександр Кондрашов.

Управлінням за січень-травень 2024 року проведено 197 моніторингів закупівель, вартість яких становить майже 2 млрд грн. Встановлено порушень по 142 моніторингах закупівель на загальну суму 1,6 млрд грн.

Які порушення у сфері закупівель допускаються замовниками Чернігівської області найчастіше?

Основними видами порушень виявлених при проведенні моніторингу закупівель є:

— неправомірне обрання процедури закупівлі;

— безпідставне відхилення замовниками тендерних пропозицій учасників або, навпаки, невідхилення таких пропозицій, які не відповідали вимогам тендерної документації;

— порушення замовниками законодавства під час укладання договорів про закупівлю та внесення змін до істотних умов договору про закупівлю у випадках, не передбачених законодавством;

— недотримання порядку оприлюднення інформації про закупівлю;

— порушення під час складання тендерної документації тощо.

Наведіть декілька прикладів.

Приклад 1. Управлінням освіти Чернігівської міської ради при закупівлі послуг з поточного ремонту приміщення будівлі у Чернігівській загальноосвітній школі І-ІІІ ступенів № 13 Чернігівської міської ради  тендерну документацію складено з порушенням вимог законодавства, а також не відхилено тендерну пропозицію учасника, яка не відповідала його вимогам, зокрема  учасником не надано довідку про наявність досвіду виконання аналогічного договору, натомість Замовник уклав з ним договір.

Приклад 2. При закупівлі електричної енергії Новобасанською сільською радою разом із звітом про договір про закупівлю, укладеним без використання електронної системи закупівель, не оприлюднено в електронній системі закупівель договір про закупівлю та додатки до нього, а також обґрунтування підстави для здійснення замовником закупівлі, чим порушено вимоги Постанови КМУ від 12.10.2022 № 1178 «Про затвердження особливостей здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України «Про публічні закупівлі», на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування».

Приклад 3. Відповідно до вимог пункту 11-1 Особливостей, замовники, які є закладами охорони здоров’я або структурними підрозділами з питань охорони здоров’я обласних та Київської міської державних (військових) адміністрацій, здійснюють закупівлі лікарських засобів та медичних виробів за переліком згідно з додатком, вартість яких становить або перевищує 50 тис. гривень, такі закупівлі здійснюються з використанням електронного каталогу. Проте, комунальним некомерційним підприємством «Городнянська міська лікарня» Городнянської міської ради безпідставно проведено закупівлю фармацевтичної продукції шляхом проведення відкритих торгів з особливостями.

Як реагують замовники на висновки аудиторів за результатами проведених моніторингів?

Хочу зазначити, що замовники в цілому в області відповідально відносяться до зауважень аудиторів. Тому динаміка реагування на виявлені порушення законодавства позитивна. Якщо у минулому році протягом 5 місяців усунуто порушень та попереджено витрат на суму 119,3 млн грн, то у цьому році забезпечено усунення на суму 768,2 млн грн. Також, слід зазначити, що замовники враховують зауваження, які надаються аудиторами в ході проведення моніторингу, і в своїй подальшій роботі.

А всі замовники погоджуються з результатами проведених моніторингів?

Звісно, не всі замовники погоджуються з нашими висновками. Але питома вага оскаржених висновків у цьому році зменшилась з 12 % (за 4 місяці минулого року) до 8 %.

З якими проблемними питаннями стикаються аудитори при здійсненні моніторингу закупівлі?

По-перше. Ненадання або несвоєчасне надання замовниками пояснень та/або документів на запити органу державного фінансового контролю, які оприлюднюються в електронній системі закупівель  в ході проведення моніторингу закупівлі, призводить до неможливості охоплення всіх питань, що досліджуються при проведенні моніторингу.

По-друге. Замовниками, в ході проведення моніторингу процедури закупівлі, оприлюднюються звіти про виконання договору про закупівлю, що не дає їм можливості фактично усунути встановлені органом державного фінансового контролю порушення.

І по-третє. До управління, як і до Держаудитслужби в цілому, надходить дуже багато звернень від правоохоронних органів та від громадськості щодо завищення цін ще в ході формування пропозицій під час тендерів.

Проте, наразі наша реакція досить стримана через рекомендаційний характер нормативних актів щодо розрахунку очікуваної вартості. Тому Держаудитслужба разом з іншими органами центральної влади та іноземними партнерами працює над розробкою пропозицій щодо дослідження в ході контрольних заходів фактів закупівель за завищеними цінами, зокрема, як методів виявлення, документування та доведення, так і внесення відповідних змін до законодавства.

Тут я процитую Голову Держаудитслужби Аллу Басалаєву: «Воєнний стан потребує більше імперативних норм, щоб ціни для державних закупівель не бралися зі стелі. Очікувана вартість має бути зрозумілою, її формула – здоровою, а принцип формування – ринковим».

Ще статті по темі

Back to top button