Суспільство

Чернігівська влада рекламує себе за бюджетні мільйони

Чернігівські місцеві органи влади закладають щороку сотні тисяч бюджетних гривень на висвітлення свої діяльності. З одного боку, влада має інформувати громадян про свою діяльність, але, з іншого, є дуже тонка межа між інформуванням і відвертим піаром та маніпуляцією за наші ж гроші.

В ІМІ з’ясовували, скільки заплановано витратити в 2021 році коштів платників податків на висвітлення діяльності чернігівських обласної ради, адміністрації та міської ради обласного центру. Для цього були надіслані офіційні інформаційні запити до органів влади .

Оскільки в Україні бюджетне фінансування здійснюється бюджетно-цільовим способом, відповідні ради ухвалюють програми на забезпечення висвітлення своєї діяльності.

Чернігівська обласна рада 26 січня 2021 року ухвалила Програму розвитку інформаційної та видавничої сфер Чернігівщини на 2021–2022 роки, в якій передбачене спільне фінансування висвітлення діяльності двох обласних органів влади – державної адміністрації та обласної ради. Згідно з документом, на поточний рік закладено видатків на загальну суму 848 000 гривень.

Із них на розміщення матеріалів про ОДА та обласну раду в друкованих ЗМІ передбачено 250 тисяч грн, на телебаченні – 300 тис. грн, в інтернеті – 198 тис. грн, ще по 50 тисяч передбачено на замовлення соціальної реклами та на «технічну підтримку» висвітлення в різних видах ЗМІ.

ЧИТАЙТЕ ТАКОЖ: Чернігівська міськрада впроваджує тариф за прийом рідких відходів біля міста

Але оскільки через політичні причини протистояння в обласній раді бюджет області був ухвалений із місячним запізненням, договори на висвітлення діяльності ще не укладалися, а видатки в межах ухваленої програми не здійснювалися.

За відсутності річного бюджету обласна рада на початку року витратила 49 800 тисяч на висвітлення свої роботи, уклавши договори з традиційним партнером – ТОВ «Чернігівська Деснянська правда», що до «роздержавлення» було в комунальній власності.

Чернігівська міська рада за сумою витрат на висвітлення своєї роботи наближається до показників обласної ради та адміністрації разом узятих. Так, «Програмою висвітлення діяльності органів місцевого самоврядування міста Чернігова на 2021–2023 роки» заплановано 730 000 грн. Із них 500 тис. грн передбаченою на висвітлення в друкованому ЗМІ, та по 115 тис. грн – на висвітлення в ефірі радіостанцій і на вебпорталах.

Уже не перший рік у тендерах на оприлюднення матеріалів Чернігівської міської ради перемагає ТОВ «Чернігівська медіа група», що розміщує друковані матеріали на сторінках газети «7 дней».

ЧИТАЙТЕ ТАКОЖ: Чернігівська міськрада хоче витратити понад 2 млн грн на власний піар

Але висвітлення роботи Чернігівської міської ради за гроші чернігівців не обмежується друкованими та інтернет-ЗМІ. Комунальне телебачення «Новий Чернігів» також фінансується з міського бюджету. Цього року на його роботу передбачено 4,2 млн грн. І хоча офіційно концепція мовлення комунального телеканалу окреслена, як «створення суспільно важливих програм різної тематики, задоволення потреб телеглядачів не тільки в інформації про події у місті, а й у культурологічних, просвітницьких, спортивних, дитячих, розважальних програмах, соціальних проектах», критичної інформації про діяльність міської влади на ньому не побачиш.

Якщо врахувати, що нинішньому міському голові Владиславу Атрошенку належить ще й чернігівський приватний телеканал «Дитинець», компліментарного контенту про роботу Чернігівської міської влади в інформаційному просторі більше ніж досить.

Юрист ІМІ Алі Сафаров про законодавчі передумови витрат органів влади на висвітлення своєї діяльності: 

– Законодавство України, зокрема Закон України «Про порядок висвітлення діяльності органів державної влади та органів місцевого самоврядування в Україні засобами масової інформації» передбачає, що тут ідеться саме про інформацію «про діяльність органів державної влади та органів місцевого самоврядування, задоволення інформаційних потреб громадян, юридичних осіб про роботу цих органів». Тобто саме про рішення комісій, про те, хто як голосував під виділення землі під чергову забудову тощо. Законодавство не передбачає, що в такій інформації мер урочисто на камери перерізає червону стрічку чи відвідує бабусю тощо. Йдеться саме про офіційну діяльність (яку якраз старанно намагаються приховати, блокуючи доступ журналістів до публічної інформації, сесій рад тощо). Тобто висвітлення потрібне, але треба повернутися до первісного розуміння цього висвітлення.

Також немає юридичних вимог до ЗМІ маркувати окремо матеріали органів влади. Однак в інтересах суспільства було б добре відокремлювати замовний матеріал від власного матеріалу редакції, якби це робилося з власної ініціативи ЗМІ, зазначає юрист ІМІ.

Павло Пущенко, регіональний координатор ГО «Інститут масової інформації в Чернігівській області».

Матеріал підготовлено в межах проєкту «Мережа медіаспостерігачів», який виконує ІМІ за підтримки FreedomHouse.

Отримуйте оперативні новини Чернігівщини – підписуйтеся на наш Telegram-канал – https://t.me/CheLineTv

Ще статті по темі

Back to top button