Суспільство

Нові вимоги до оскарження державних закупівель

Відповідно до останніх законодавчих новин уся закупівля за державні кошти регулюється новою редакцією Закону України «Про публічні закупівлі». Відповідно, цього року сталося багато змін як у роботі самої системи, так і у стосунках між замовником та постачальником.

Згідно з першою частиною ст.18 ЗУ «Про публічні закупівлі», Антимонопольний комітет України є тим самим органом, що неупереджено та ефективно має захищати права учасників державного закупівельного процесу. Складається комісія АМКУ з трьох осіб, які є адміністративною колегією, що розглядає оскарження публічних закупівель на різних етапах тендеру. Незалежно від формату підприємства, учасник має можливість захистити свої права на конкурентоспроможний діалог між учасниками.

Хто такі оскаржувачі?

Оскаржувачем може виступити будь-хто з потенційних постачальників, особливо це стосується етапу подання пропозицій до планованої закупівлі. Якщо тендерні умови передбачають будь-яку дискредитацію по свої суті –неаргументовані завищені вимоги попереднього досвіду, наприклад, чи вимога подання у пакеті пропозиції сканкопій особистих документів – це привід задати питання замовнику у відкритому діалозі під оголошеною закупівлею. За нового законодавства, тендерний комітет чи уповноважена особа постачальника зобов’язані реагувати на подібні звернення. Альтернативною дією є подання скарги до розгляду Антимонопольним комітетом.

Оскаржувач має бути зареєстрованим учасником закупівельного процесу та моніторити тендерні закупівлі з акредитованих майданчиків, які цьогоріч не всі оновили ліцензію. Якщо порушення законодавчих норм вбачається у рішеннях замовника, то скаржник має бути лише з числа учасників даної закупівлі.

Скарги бувають різними

Якщо умови, оприлюднені тендерним комітетом, містять неточності чи вищезазначені спірні питання, строк критичного діалогу обмежений термінами подання пропозицій. Як тільки була оголошена закупівля, дискримінація у розділі кваліфікаційних вимог чи специфікації технічного завдання, до прикладу, може бути оскаржена не пізніше ніж за 4 робочі дні до кінця строку прийому пропозицій. Дуже часто замовник визначає кінцевий термін на 23:59 або 00:00, що означає кінець календарної доби чи її початок відповідно та, нажаль, відображає реальний робочий час учасників закупівлі. Тому, необхідно зважати на ці тонкощі та мати страховий буфер часу.

Скарга саме на умови закупівлі подається в наступних видах процедур: відкриті торги (англомовні також), конкурентний діалог (перші два етапи, англомовний в тому числі), профільні відкриті торги енергетичного сектору.

Під час кваліфікаційного етапу постачальниками можуть бути оскаржені рішення, дії замовника чи його бездіяльність щодо зазначеної проблеми. Часто конкурент постачальника, що виграє на етапі аукціону, звертається до АМКУ з зауваженнями та критичними аргументами на рахунок суті виграної пропозиції чи невідповідності постачальника умовам ТД. В такому випадку, для оскарження надано десять днів з моменту, як замовником було прийняте рішення, що, на думку оскаржувача, порушило його права, але до часу оприлюднення укладеного договору з кваліфікованим переможцем. На етапі формування тендерним комітетом протоколу розгляду, постачальник може оскаржити відміну аукціону. Приклади успішних кейсів завжди можна знайти у ІнфобоксіПрозорро чи у пабліках профільних блогерів.

Усі оскарження до АМКУ подаються лише в електронному вигляді через кабінет користувача на обраному майданчику. Завантажити скаргу щодо умов закупівлі можна на сторінці оголошення, клікнувши на «Подати скаргу». Автоматично система підраховує вартість такого оскарження та пропонує варіанти оплати. Важливо знати, що тільки оплачена скарга набуває чинного до розгляду статусу та відмовитися від її розгляду після отримання чергового номеру неможливо, навіть коли скаржник змінив свою думку.Постанова КМУ щодо розміру плати за подання скарги до АМКУ № 291 визначає цінову градацію всіх форматів скарги. Додатково до перегляду рекомендована також наступна за реєстраційним номером Постанова №292, що регламентує порядок подання скарги та її оплату.

Зміст скарги та рекомендації

Складений текст оскарження з мокрою печаткою підприємства обов’язково має містити:

— точні координати замовника та оскаржувача;

— аргументовану суть підозри щодо умов цільової дискримінації чи можливого правопорушення;

— обґрунтування з фактичними доказами, коли такі наявні;

— вимоги скаржника.

Додатковим важелем для позитивного рішення буде присутність представника постачальника під час розгляду справи, а також своєчасне надання електронних копій доказової бази здійсненого правопорушення. При оскарженні саме умов проведення закупівлі, важливим буде донести неможливість учасника відповідати подібним вимогам. А коли критиці піддається рішення замовника на етапі кваліфікації, то навіть за умови задоволення комітетом хоч одного з пунктів оскарження, оскаржувачу буде надано позитивне рішення.

Необхідно точно зазначати зворотні реквізити оскаржувача, що звертається до АМКУ та оплачує скаргу, бо у разі задовільної відповіді, сплачені кошти повертаються на рахунок оскаржувача. В іншому випадку, необхідно звертатися до адміністративного корпусу ДП «Прозорро» з запитом на повернення коштів та виправленням помилки у банківських реквізитах.

Висновки

До чотириріччя роботи системи електронних закупівельПрозорро, державне підприємство проводить ребрендинг. Наголос на героїчний образ Zorro дещо змінено та перенесено на зближення державного замовника та українського бізнесу, в той час як  прозорість співпраці завжди лишатиметься головним пріоритетом та основою здорових економічних відносин.

Реклама

Ще статті по темі

Back to top button