Суспільство

Придбати річ, а не клопіт: як захистити свої права в магазині

Кожен споживач має право на отримання якісного товару, незалежно від місця його придбання. Проте правила купівлі та повернення дещо відрізняються, так само є й перелік товарів, які не можна принести назад у магазин. У День захисту прав споживачів «Челайн» вирішив дізнатися, як із купівлею омріяної речі не завдати собі клопоту.

Купуючи побутову техніку, споживач має право вимагати від консультанта перевірки приладу. І тільки тоді, коли буде впевнений у відсутності недоліків, може підписувати папери про отримання якісної техніки.

«Я радив би перевіряти все на місці, не виходячи з магазину. Таким чином ви убезпечите себе від додаткових клопотів із поверненням і доведення своєї правоти», – зазначив заступник начальника управління захисту прав споживачів головного управління Держпродспоживслужби області.

Якщо ж дефекти покупець виявив лише вдома, то він має право на гарантійне обслуговування. У цьому випадку до закінчення терміну обслуговування можна отримати безкоштовний ремонт приладу. Якщо ж ремонт здійснювали треті особи, то можна отримати відшкодування або знижку від ціни покупки. Але якщо техніка не підлягає ремонту, то людина може отримати назад усю суму вартості товару або отримати аналогічний.

Останні зміни в законодавстві також дали змогу споживачам вимагати від магазину або заводу-виробника безкоштовного післягарантійного обслуговування, якщо виявлено прихований виробничий дефект. У великих магазинах такі сервіси надаються додатково та за гроші, але це неправильно. Погоджуватись на оплату послуги чи ні – справа покупця.

Та сама ситуація з інтернет-магазинами. Та тут є одне «але». Якщо у звичайній крамниці людина може спокійно перевірити товар і витратити на це необхідну кількість часу, то в разі отримання на пошті у вас буде лише кілька хвилин. У цьому випадку треба першочергово звернути увагу на механічні пошкодження. Перевірити справність доведеться вдома, а тут уже вступає в силу порядок дій за гарантією.

Купивши одяг як у стаціонарному, так і в онлайн-магазині, теж варто перевіряти його на місці. Але в разі виявлення прихованих дефектів річ можна повернути або обміняти.

Однак жодна з послуг не діє, якщо покупець не матиме товарного або касового чека. У будь-якій крамниці та на ринку клієнту обов’язково мають видати чек. Якщо ж цього не зробили, варто його попросити.

Існують вимоги законодавства і до торгівлі на відстані, коли в посилку неодмінно повинні вкласти чек, у якому зазначені всі дані про здійснення покупки, відповідно до законів.

«У законодавстві зазначено, що видача чека не є обов’язковою. Він надається на вимогу споживача. Тому варто вимагати його. Якщо підприємець відмовляється видавати документ, що є ознакою факту купівлі-продажу, то я радив би задуматись, чи варто мати справу з таким продавцем», – пояснює Олександр Зенов.

Неякісними можуть бути і продукти харчування. Так, побачивши, що під красивою ззовні упаковкою ховався, наприклад, зіпсований сир, покупець має право повернути його назад у магазин, отримавши назад кошти або помінявши на аналогічний товар. Але для цього необхідно мати чек і приходити з претензіями до магазину не пізніше строку закінчення придатності продукту. В іншому випадку підприємець має всі підстави не задовольняти вимоги покупця.

Ще одним засобом впливу споживачів на магазини донедавна була книга скарг, але в березні її скасували. За словами Олександра Зенова, це мінус. Раніше це був узаконений засіб комунікації з підприємцями, а сама книга виступала як офіційний документ. Будь-які свої скарги споживач міг внести до книги і через сім днів отримати реакцію керівництва торговельного закладу на виявлені проблеми.

Натомість споживачам запропонували скаржитися на «гарячі лінії», які не завжди відповідають, а також залишати відгуки в соцмережах. Проте таке звернення не несе жодних зобов’язань для магазину. А альтернативи книгам наразі не знайшли.

У Держспоживслужбі також розповіли, що, згідно з постановою 175 Кабінету Міністрів, існує цілий перелік товарів, які не можна повернути. Наприклад, якщо людина придбала білизну, ліки, продукцію для немовлят та багато іншого.

Ще статті по темі

Back to top button