Суспільство

Якими були, скільки коштували та кому належали перші автівки в Чернігові понад сто років тому (Фото)

Сучасне життя важко уявити без автомобілів. До того ж, завдяки автотранспорту життя стало іншим – динамічнішим, активним і деякою мірою навіть цікавішим. Але ж автотранспортом люди користувалися не завжди. Наприклад є дані, що перша автівка в Чернігові з’явилася в серпні 1900 року.

«Вона називалася самохідна карета, була на вісім місць. Швидкість мала невелику – 16 кілометрів на годину. Автомобіль мав дерев’яні колеса, бо ще гумових не було. Прізвище власника першої автівки наразі не відоме», – зазначає Максим Блакитний, чернігівський історик, кандидат історичних наук.  

Більш-менш активна купівля автомобілів мешканцями Чернігова розпочалася до 1909-1910 року.

1910 рік – це рік появи першого автосалону в Чернігові, в районі сучасного мікрорайону Лісковиця. Там можна було придбати переважно німецькі автомобілі й мотоцикли, а згодом і французькі. Але це було задоволення не з дешевих.

«Коштували автомобілі доволі дорого – від півтори тисячі рублів до 6 тисяч. А в інших автосалонах вартість автівок доходила навіть до 10 тисяч рублів. Для порівняння, викладач гімназії отримував тоді до 900 рублів на рік, кілограм свинини коштував приблизно 20 копійок, а кілограм картоплі – 1 копійку. Тобто автівка – це була велика розкіш. До того ж, заможні люди того часу купували як нові, так і вживані автомобілі», – розповів Максим Блакитний.

ЧИТАЙТЕ ТАКОЖ: Відомі чернігівці розповіли, чи почуваються щасливими

На 1914 рік по Чернігівській губернії налічувалося всього 95 автомобілів і 41 мотоцикл. А в самому Чернігові у 1814 році було 17 автомобілів і 9 мотоциклів. Автомобілями та мотоциклами переважно володіли чоловіки, хоч були і чотири заможні власниці. Зокрема відомі імена й прізвища двох жінок – Марія Шрамченко і Зінаїда Іванівська, обидві – з Остра.

Якщо брати по губернії, то більшість автівок була з Америки, зокрема марки FOFD, а також із Німеччини та Франції. Найстарішим авто на 1914 рік було авто 1897 року, очевидно, німецьке.

«Найдорожчим авто в Чернігові володів Григорій Глібов, власник маєтку на Бобровиці. У нього був італійський автомобіль FIAT 1912 року, на 6 місць.

Дворянин Михайло Олів із Качанівки у 1914 році їздив на 5-місному французькому автомобілі Берліє, 1908 року, вартістю 5 тисяч рублів», – згадав історик.

Оскільки були автівки, то виникала потреба в загальних правилах руху. Міська Дума їх розробляла. Запроваджували й щорічні огляди авто навесні.

Були також спроби організувати сполучення, наприклад між Черніговом і Києвом. І один із таких перших маршрутів відкрили в січні 1909 року, коли власник однієї автомобільної кампанії отримав ліцензію на сполучення між Черніговом і Києвом. Тоді вже намагалися використовувати не тільки автомобілі, а й автобуси.

Загалом на той час автомобільний транспорт ще був далеким від досконалості, мав невелику швидкість – у середньому 13 кілометрів або трохи більшу.

Масово автомобілі в Чернігові з’явилися у другій половині ХХ сторіччя, у 70-80-х роках, зрозуміло, що більш сучасні та швидкісні.  

Отримуйте оперативні новини Чернігівщини – підписуйтеся на наш Telegram-канал – https://t.me/CheLineTv

Ірина Осташко

Фото надані Максимом Блакитним

Ще статті по темі

Back to top button