Суспільство

Зі шкільної парти – в професію, або Навіщо потрібне трудове навчання в школі

Уроки трудового навчання в школі кожен із нас згадує по-різному. Одні їх любили, інші – не дуже. Але в кожній школі вони відбувалися майже однаково: хлопці вирізали вироби з деревини, металу чи фанери, а дівчата щось постійно шили чи вишивали.

У сучасному світі, коли будь-яку послугу і товар можна купити на кожному кроці, вищеназвані вміння школярів нібито не мають жодного значення. Тож багато хто вважає шкільні уроки праці безглуздим гаянням часу. А дарма, бо нині підхід до їх проведення змінився. Тепер у 1-4 класах передбачаються інтегровані курси «Дизайн і технології» та інтегрований курс «Я досліджую світ»; у 5-9 класах – предмет «Трудове навчання»; у 10-11 класах – предмет «Технології».

І погодьтеся, дуже добре, якщо дитина вже в молодших класах навчиться, наприклад, готувати сніданок, сортувати сміття чи отримає прості побутові навички. Далі – більше: знання, здобуті на уроках праці, можуть вплинути навіть на професійний вибір учня. Бо безробітних юристів й економістів у нашій державі вже забагато. Натомість робітничі спеціальності – в дефіциті.

Цілі шкільних курсів

Про те, як відбувається трудова підготовка в загальноосвітніх навчальних закладах Чернігівщини, редакція ЧЕline отримала відповідь на інформаційний запит, поданий в управління освіти і науки Чернігівської облдержадімінстрації. Основними тезами охоче ділимось із читачами.

Тож метою трудового навчання в початковій школі є формування і розвиток компетентності учнів, яка дасть їм можливість самостійно вирішувати предметно-практичні та побутові задачі.

Вивчення трудового навчання у 5-9 класах здійснюється в усіх закладах загальної середньої освіти Чернігівської області за програмою «Навчальна програма з трудового навчання для закладів загальної середньої освіти 5-9 класи» (оновлена), що затверджена наказом Міністерства освіти і науки.

Плануючи освітній процес, учитель самостійно формує теми, які учням необхідно засвоїти, зважаючи на обрані для виготовлення об’єкти, визначає та планує необхідну кількість навчальних годин, необхідних учням для вивчення відповідних процесів із оброблення матеріалу.

Предмет «Технології» належить до вибірково-обов’язкових предметів і вивчається на рівні стандарту за навчальною програмою «Технології 10-11 класи (рівень стандарту)», що затверджена наказом Міністерства освіти і науки.

У змісті цієї навчальної програми основною метою технологічної освіти учнів має стати не сума знань про певну технологію чи наперед визначені способи діяльності для їх вивчення і відтворення, а формування в учнів здатності до самостійного конструювання знань, самостійного набуття ними досвіду у вирішенні практичних завдань.

Програма має модульну структуру та складається з десяти навчальних модулів, із яких учні спільно з учителем обирають лише три для вивчення упродовж навчального року (двох): «Дизайн предметів інтер’єру», «Техніки декоративно-ужиткового мистецтва», «Дизайн сучасного одягу», «Краса та здоров’я», «Кулінарія», «Ландшафтний дизайн», «Основи підприємницької діяльності», «Основи автоматики і робототехніки», «Комп’ютерне проектування», «Креслення».

Основою для вивчення будь-якого модуля є проєктно-технологічна система навчання, яка ґрунтується на творчій, навчально-пізнавальній і дослідно-пошуковій діяльності старшокласників від творчого задуму до реалізації ідеї в завершений проєкт.

Від тракториста до касира

За інформацією управління освіти і науки Чернігівської ОДА, окремі учні 10-11-х класів закладів загальної середньої освіти Бобровицького, Менського, Ніжинського, Прилуцького районів, Городнянської ОТГ вивчають предмет «Технології» на профільному рівні. Навчання здійснюється на базі міжшкільних навчально-виробничих комбінатів (міжшкільних ресурсних центрів). Для навчання школярі Чернігівської області в 2019/2020 навчальному році обрали для вивчення такі спеціалізації: автосправа, агровиробництво, кулінарія, оброблення інформації та програмне забезпечення ПК, українська народна вишивка, швейна справа, оператор комп’ютерного набору.

У межах годин предмета «Технології» старшокласники закладів загальної середньої освіти Бобровицького, Менського, Ніжинського, Прилуцького районів, Варвинської, Городнянської, Ічнянської, Корюківської ОТГ на базі міжшкільних навчально-виробничих комбінатів (міжшкільних ресурсних центрів) мають можливість здобути професію. Професійне навчання відбувається за Типовими навчальними планами та Типовими програмами професійно-технічного навчання для учнів закладів загальної середньої освіти, що затверджені наказом Міністерства освіти і науки України від 23.09.2010 №904.

Професії, за якими здійснюється професійно-технічне навчання учнів 10-11-х класів: «Водій автотранспортних засобів категорії «В»», «С», «СІ»», «Оператор комп’ютерного набору», «Касир (на підприємстві, в установі, організації)», «Водій мототранспортних засобів категорії «А»», «Тракторист-машиніст с/г виробництва категорії «А1»».

На заняттях із трудового навчання і технологій поділ класів на групи технічних і обслуговуючих видів праці відбувається за бажанням учнів та здійснюється відповідно до нормативів, затверджених наказом Міністерства освіти і науки України від 20.02.2002 № 128, а саме: за наявності в класі більше 27 учнів для міських шкіл та більше 25 для сільських. Якщо кількість учнів у класі не дає змоги здійснити поділ на групи, можуть формуватися групи з паралельних чи наступних класів. Також, згідно з рішеннями місцевих органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування, класи можуть ділитися на групи і за меншої наповнюваності від нормативної за рахунок зекономлених бюджетних асигнувань та залучення додаткових коштів.

Про шкільні майстерні

У закладах загальної середньої освіти, відповідно до умов і потреб, створюються навчальні майстерні (з оброблення деревини, металу, тканин та волокнистих матеріалів, харчових продуктів, комбіновані) або кабінети трудового навчання, згідно з «Положенням про навчальні кабінети загальноосвітніх навчальних закладів», затвердженим наказом Міністерства освіти і науки України від 20.07.2004 №601. Можливий варіант створення майстерень для кількох закладів загальної середньої освіти.

Згідно з п 4.1 цього Положення комплектація кабінетів обладнанням здійснюється відповідно до типових переліків навчально-наочних посібників, технічних засобів навчання та обладнання загального призначення для загальноосвітніх навчальних закладів. Матеріально-технічне забезпечення навчальних майстерень і кабінетів дає змогу виконувати навчальні програми з трудового навчання та технологій, але потребує дооснащення сучасними інструментами та обладнанням.

Кадровий потенціал

У нинішньому навчальному році в закладах загальної середньої освіти області 390 учителів викладають предмет «Трудове навчання (технології)» за основним місцем роботи. Крім того, 40 осіб залучені до викладання цього предмета за сумісництвом з інших установ, організацій та підприємств.

Станом на 01.02.2020 у закладах загальної середньої освіти налічується п’ять вакантних посад учителя трудового навчання (технологій).

Керівники закладів освіти несуть відповідальність за своєчасне і повне виконання програм з усіх предметів в межах часу, передбаченого на кожний предмет, відповідно до навчального плану. У разі відсутності учителя керівники закладів освіти повинні організувати заміну вчителем тієї самої спеціальності. Якщо таку заміну забезпечити неможливо, то учителі інших дисциплін можуть замінювати тимчасово відсутніх колег, але при цьому виконувати програму зі свого предмета дещо наперед, аби потім передати свої години вчителю, який був відсутній, для виконання пропущеної програми.

Як бачимо, багато хто зовсім дарма сприймає трудове навчання в школі як застарілу дисципліну. За умови правильного підходу й організації – вона дуже актуальна. Щоправда, як і в будь-якій справі, необхідні вкладення. Йдеться передусім про потрібні інструменти для навчання та матеріали. Але це вже трішки інша історія.

Ще статті по темі

Back to top button