Чи варто платити дітям за хороші оцінки: пояснення чернігівського психолога
Виконав роботу якісно – отримав гідну оплату. Цей принцип мотивації добре працює для дорослих. Але чи буде він таким самим ефективним для дитини, батьки якої «купують» її високі оцінки або допомогу вдома?
Іноді батьки обирають шлях грошового заохочення дитини за успіхи в школі, якщо в якийсь момент її успішність починає падати. Намагаючись зацікавити та мотивувати школяра, батьки пропонують йому якусь схему оплати.
І начебто спочатку все добре: школяр старається, виконує домашні завдання, підтягує оцінки й добре поводиться в школі. Але з часом виявляється, що ці методи мають суттєві недоліки. Адже дитина боїться отримати погану оцінку, бо не хоче втратити джерело доходу. У результаті процес навчання асоціюється в неї зі страхом, а не з творчістю та пізнанням.
ЧИТАЙТЕ ТАКОЖ: Рани загоюються, але дуже переживає: подробиці про чоловіка, який вижив під час обстрілу села Єліне
«Навчання в школі є частиною пізнання світу. Ми дізнаємося світ для себе, свого розвитку, незалежно від того, відбувається це в школі або поза її межами. Якщо в дитини буде формуватися установка, що за навчання їй повинні платити, вона піде з нею у великий світ і це негативно позначиться на її світосприйнятті. Безперечно, якщо йдеться про видатні досягнення (наприклад, перемогу на творчому конкурсі, спортивному чемпіонаті), батьки можуть заохотити дитину матеріально – подарунком, поїздкою або грошима на щось конкретне. Але це повинно сприйматися саме як подарунок, а не зарплата.
Щодо допомоги дитини вдома, то вона повинна бути внеском у сім’ю, елементом соціалізації. Мама з татом не беруть гроші за те, що готують сніданок або виносять сміття. Допомога сім’ї – це формування навичок, які дитина забере з собою в дорослі стосунки. Виховувати сімейні цінності не менш важливо, ніж фінансову грамотність», – у коментарі для ЧЕЛАЙН зазначає психолог Ганна Колесова.
За її словами, дітей також змалечку треба вчити планувати бюджет. Бо за даними серйозних досліджень, індекс фінграмотності в дорослих українців – один із найнижчих у Європі. Однією з причин є те, що у вихованні більшості теперішніх дорослих людей тема грошей практично була відсутня.
«Як і в питанні сексуального виховання, з питанням планування бюджету не варто зволікати. Підліток повинен приблизно знати, яка частка сімейного бюджету йде на житло, комуналку, податки тощо. Повинен розуміти, що їжа не з’являється в холодильнику сама. Можна брати дитину на ринок і в супермаркет, доручити їй дрібні побутові покупки. Можна запропонувати дитині скласти кошторис свята (поїздки сім’єю в торговельний центр або відвідини з друзями кафе). Дитина повинна прорахувати все: транспортні витрати, суму замовлення або витрат на розваги, а також те, що завжди повинен залишатися невеликий запас на випадок непередбачених варіантів.
Якщо дитині родичі подарували гроші на день народження, можна обговорити з нею варіанти, як їх витратити. Як варіант, запропонувати покласти гроші в електронний банк під відсотки. Так дитині буде зрозуміло, що гроші можуть не просто лежати, а приносити дохід. Можна обговорити ідею, як назбирати на велику покупку, скласти план. Це формуватиме в дитини навичку не витрачати гроші на одномоментнізадоволення, а планувати власний бюджет», – радить психолог.