Лосі, буревії, град: хто заплатить за пошкоджене природою авто
Останнім часом природні аномалії дивують дедалі частіше. Зливи, пориви вітру, підтоплення, буревії – як наслідок, страждають будівлі й авто. На щастя, в нашому регіоні обходиться без людських жертв. Хоча, якщо говорити про жертви, час від часу у ЗМІ трапляються новини про ДТП, винуватцями яких стають звірі, які зненацька з’являються на дорогах. Оскільки в перерахованих випадках від водіїв мало що залежить, єдине, чим вони хоч якось можуть убезпечитися принаймні від наслідків, – це страхування авто.
Як розповіла журналістам ЧЕline начальник відділу страхування Чернігівського філіалу СГ «ТАС» Лариса Вершняк, є люди, які не розуміють, що таке договір автоцивілки, і поширюється така думка, що автоцивілка не працює і виплати не здійснюються. Такі автовласники вважають, що за договором автоцивілки застраховано саме їхній автомобіль, хоча за автоцивілкою страхують не авто, а відповідальність. Тобто якщо страховий випадок стався з їхньої вини, то компанія виплачує компенсацію постраждалому, а не їм.
ЧИТАЙТЕ ТАКОЖ: Куліч порадив «потопельникам» страхувати житло
«Перераховані ж випадки є страховими і збитки за ними відшкодовуються у тому випадку, якщо в автомобіля є договір добровільного страхування, який називається каско. Якщо є тільки обов’язковий договір автоцивілки, то в такому випадку – ні», – зазначає Лариса Вершняк.
Різні страхові компанії пропонують автокаско в різних варіаціях. Зазвичай це повне каско, куди входить викрадення, ДТП, протиправні дії третіх осіб, стихійні лиха, пожежі, вибухи, падіння предметів, напад тварин.
У договорі чітко мають бути прописані ризики та роз’яснення.
«При настанні ризику стихійного лиха, наприклад, клієнт звертається до гідрометцентру за місцем, де це сталося, і бере довідку, що такого числа там дійсно були аномальні погодні явища. Це і є підтвердженням того, що буде ризик «Стихійне лихо». Якщо, наприклад, впала гілка – це ризик «Падіння предметів». Знову таки – у результаті чого це сталося? Якщо був ураган, то знову до гідрометцентру, якщо струхле дерево – то до поліції по фіксацію про те, що впав предмет на автомобіль», – роз’яснює Роман Левченко, в.о. директора чернігівської філії СК «Українська страхова група».
Проте застраховані можуть бути не всі автомобілі.
ЧИТАЙТЕ ТАКОЖ: Пенсійний збір: скільки платити за реєстрацію авто
Переважно страхові компанії беруть на страхування легкові автомобілі віком до 15 років, і до 20 років включно – вантажівки, автобуси та сільгосптехніку. Усе, що перевищує цей вік, – страхові компанії не приймають на страхування.
«Хоча, – зазначає Роман Левченко, в.о. директора чернігівської філії СК «Українська страхова група», — можливо є деякі компанії, як роблять договори з лімітного страхування, наприклад, на 20 тисяч. Тобто якщо авто буде пошкоджене і ремонту не підлягатиме, власник отримає за нього лише ці 20 тисяч, компанія більше не заплатить».
Також водіям варто пам’ятати про таке поняття, як франшиза. Вона може бути умовна і безумовна. Франшиза у будь-якому випадку встановлюється в процентному співвідношенні від страхової суми. Страхова сума – ринкова вартість автомобіля на момент укладання договору страхування. Зазвичай франшиза становить 0,5% вартості автомобіля. Тобто якщо це 5 тисяч, то їх клієнт у будь-якому випадку не отримає.
«Наприклад, при настанні страхового випадку рахунок від СТО становить 4 тисячі гривень, а франшиза за договором – 5 тисяч, у такому разі водій, відповідно, нічого не отримає. Якщо рахунок від СТО 50 тисяч гривень, то клієнту не доплачують 5 тисяч і за договором він отримує 45. Також є франшиза нульова – коли франшизи взагалі немає за договором. За таких умов клієнт отримує всю суму страхового ремонту. Що менша франшиза, то більше треба платити за такий вид страхування. Всі умови безпосередньо мають оговорюватися з клієнтом перед укладанням договору. Що більше клієнт обирає собі опцій, то вища вартість страхування», – пояснює Роман Левченко.
Як запевнили журналістів ЧЕline представники страхових компаній, випадків, коли клієнт не отримував компенсації збитків за страховими ризиками, якщо вони прописані в договорі, не було. Що підтвердили й водії, серед яких ми провели опитування у Facebook.