На ЧЕline відсутня політична джинса – ІМІ

a1a7289-dzhynsa

Маркована політична агітація, джинса й об’єктивні новини загальнодержавних виборчих баталій – саме в такій послідовності можна розмістити контент за наявністю в онлайн-медіа Чернігівської області, присвячений темі висвітлення кандидатів у президенти.

Інститут масової інформації (ІМІ) дослідив, як онлайн-видання висвітлюють позиції та діяльність кандидатів у президенти, яка частка з них припадає на джинсу та чи публікують сайти професійні журналістські матеріали саме про суб’єктів виборчого процесу, наскільки нейтрально, позитивно чи негативно висвітлювали інформацію про кандидатів.

У Чернігівській області дослідженням було охоплено десять онлайн-видань. Досліджувався період протягом 1 – 7 березня 2019 року.

Варто зазначити, що більшість рекламних матеріалів на місцевих сайтах розміщувалися з відповідними позначками, що визначали для читачів матеріал як замовний, рекламний.

Такі видання, як Челайн, Город.cn, Час Чернігівський, узагалі уникають висвітлення позицій і дій кандидатів у президенти та їхніх команд у своїх виданнях: вони розміщують суто рекламні матеріали з відповідним маркуванням. У стрічках цих ресурсів відсутня як джинса про кандидатів, так і власні редакційні матеріали.

Загалом розміщення матеріалів про майбутніх кандидатів на місцевих сайтах розпочалося не менше як за місяць до офіційного старту президентської виборчої кампанії і набирає обертів ближче до дня голосування.

За тиждень дослідження на чернігівських сайтах з’явилося не менше 17 матеріалів про кандидатів з ознаками замовності та без відповідного маркування, тобто джинса позитивного і негативного характеру.

Так, найбільше таких позитивних матеріалів про кандидатку Юлію Тимошенко та її команду були опубліковані на сайті Високий Вал. Тут з’явилося шість матеріалів із ознаками замовності. Зазначимо, що сайт перебуває під впливом народного депутата від партії «Батьківщина» Валерія Дубіля (одним із засновників сайту є юрист нардепа), тож мало не щодня публікує щось позитивне про цю політичну силу та її лідера. Так публікації стосувалися позиції «Батьківщини» щодо скандалу в «Укроборонпромі», висвітлення позиції Тимошенко щодо медичної реформи, активно анонсували приїзд співаків на підтримку цієї кандидатки. «Джинсу» за Тимошенко в досліджуваний період публікував і сайт 0462.ua, розміщуючи позицію щодо Порошенка – «Тимошенко: «Мы начинаем процедуру импичмента президента».

Другий за кількістю немаркованих позитивних згадок – Петро Порошенко (4 матеріали). Водночас Петро Порошенко – лідер і в негативних замовних матеріалах, їх також чотири публікації за тиждень. Публікації з’явилися на сайті Високий Вал, який розмістив два матеріали про застосування адмінресурсу з боку команди Порошенка на Чернігівщині, водночас у текстах не було подано для балансу іншої думки. Крім того, сайт Svoboda.fm передрукував негативний замовний матеріал про окремих представників Президента на Чернігівщині, які працюють у структурі партії «Наш край».

Також було зафіксовано по одному замовному позитивному немаркованому належним чином матеріалу про візит Олега Ляшка до Ніжина на сайті Мій Ніжин та замовну соціологію про кандидата Юрія Бойка на сайті 0462.ua.

Не джинсою єдиною

Попри переважання на сайтах рекламних матеріалів та джинси про кандидатів та їхні команди, можна знайти й об’єктивні новини. Більшість стосувалася повідомлень про загальнонаціональні події виборчої кампанії та не була власним продуктом редакцій. Загалом за тиждень досліджуваного періоду було надруковано 14 журналістських матеріалів про кандидатів.

Найбільше інформації було присвячено скандалу, який виник на початку березня і був пов’язаний із заявою прокуратури про нібито причетність народного депутата з Чернігівщини Валерія Дубіля та виборчого штабу Юлії Тимошенко до скуповування голосів виборців. Тему активно висвітлювали сайти 0462.uaЧерниговский нардеп Дубиль не пришел на допрос по организации сети агитаторов») і Події і коментарі (Дубіль каже, що на допит його офіційно ніхто не викликав) – видання подавали позиції різних сторін однаковою мірою.

Також передруковували місцеві ЗМІ матеріали й щодо скандалу довкола оточення Петра Порошенка – сумнозвісні розслідування Bihus.Info щодо корупції в «Укроборонпромі». Ще кілька матеріалів стосувалися можливого впливу адміністративного ресурсу чернігівських чиновників на формування окружної виборчої комісії в місті Чернігові та участі міського голови Владислава Атрошенка у передвиборчому заході від кандидата Порошенка.

Сайти Svoboda.fm  та Чернігівський монітор інформували читачів про зняття Андрія Садового з виборчої кампанії на користь Анатолія Гриценка.

На жаль, часто ЗМІ в Україні і на Чернігівщині перетворюються або на майданчик для заробляння грошей – друкують лише рекламні матеріали від кандидатів та джинсу і не створюють власного контенту на тему виборчого процесу. Або ж стають «рупорами» певної політичної сили, подаючи всі політичні новини під лише одним кутом зору. Тому виборець врешті-решт залишається без об’єктивної картинки виборчого процесу, що формується політичною рекламою та джинсою.

Павло Пущенко, регіональний представник ІМІ у Чернігівській області

Login

Welcome! Login in to your account

Remember me Lost your password?

Don't have account. Register

Lost Password

Register