Покрокова інструкція від МОЗ, як обрати сімейного лікаря
Тепер медична допомога не прив’язана до місця реєстрації, проживання чи розміру хабара. Кожен українець може вибрати терапевта, педіатра або сімейного лікаря в будь-якому медичному закладі. Поки приписна кампанія (процес вибору лікаря й укладення договорів) триває в пілотному режимі. Дата початку всеукраїнської кампанії буде визначена після того, як закон № 6327 підпише Президент. Як обрати сімейного лікаря – далі у статті.
Крок перший – визначтеся з лікарем
Найпростіший варіант – ви знаєте хорошого лікаря, обслуговувались у нього і залишились задоволені результатами. Якщо ж такого лікаря ви поки не знайшли, поцікавтеся у родичів, сусідів, друзів, колег – можливо, в них був позитивний досвід у амбулаторії сімейної медицини або поліклініці, що підходить вам географічно.
Ви також можете звернутись до місцевого відділу охорони здоров’я. Там розкажуть, які лікарі працюють у вашому населеному пункті чи районі. Інший варіант – просто зверніться до будь-якого медичного закладу й познайомтеся з лікарями. Інформацію про них можна отримати в місцевому відділі охорони здоров’я або безпосередньо в реєстратурі. Деякі медичні заклади вже мають власні сайти з такою інформацією.
Пам’ятайте, що зараз ви не зобов’язані звертатись до лікаря «за пропискою» – можете обрати лікаря, який працює біля вашого дому, роботи тощо.
Крок другий – підпишіть декларацію
Заклади первинної медичної допомоги, в яких працюють сімейні лікарі, підписують контракт з Національною службою здоров’я, а пацієнти – декларацію з тими лікарями, яких самі собі обрали.
Декларація підписується безстроково, тобто вам не потрібно буде перепідписувати її щороку. З іншого боку, якщо ви вирішите підписати угоду з іншим лікарем, ви зможете зробити це в будь-який час.
Документи, які знадобляться для підписання угоди з лікарем, – ваш паспорт і ідентифікаційний номер. Якщо ж ви підписуєте декларацію з педіатром (чи сімейним лікарем, який обслуговуватиме вашу дитину), то також знадобиться свідоцтво про народження дитини та документи (паспорт і код) обох її батьків або опікунів.
Лікар внесе ваші дані в систему, роздрукує декларацію, яку ви підпишете у двох примірниках (один із них залишається у вас), – і з цього моменту ви можете звертатись до лікаря в будь-який час.
ВАЖЛИВО: уважно перевірте дані, перш ніж підписати декларацію. Декларація з’явиться в системі після подвійної авторизації: лікар попросить назвати код, який надійде вам sms-повідомленням. Якщо ж у вас немає мобільного телефону, лікар сфотографує чи відсканує ваші документи, щоб долучити їх до декларації. Тільки після цього декларація з’явиться в системі.
На випадок відпустки або хвороби у вашого лікаря має бути заміна — інший лікар первинної ланки або черговий заклад первинної медичної допомоги. Якщо вам знадобиться допомога, а ви знаходитесь в іншому місті, звертайтесь до найближчого закладу первинної медичної допомоги.
Один лікар може обслуговувати щонайбільше дві тисячі пацієнтів. Таку кількість пацієнтів рекомендує МОЗ. Можуть бути і надзвичайні ситуації, наприклад, коли лікар працює в селі, де проживає більше двох тисяч людей. Тож якщо ви впевнені, що знайшли хорошого лікаря, не гайте часу, адже в нього може просто не залишитись місць для нових пацієнтів.
Крок третій – звертайтесь за першої потреби
Ви зможете звертатись до вашого лікаря з будь-якими питаннями, пов’язаними зі здоров’ям. Як показує світовий досвід, більшість проблем зі здоров’ям можуть бути вирішені на рівні первинної ланки, особливо в разі вчасного звернення. Крім безпосереднього обстеження й лікування, лікарі первинної ланки в разі необхідності також видаватимуть скерування до вузькопрофільних спеціалістів, виписуватимуть рецепти на ліки, зокрема й ті, що підпадають під програму «Доступні ліки» (безкоштовні ліки в аптеці, за які платить держава), та будь-які медичні довідки, наприклад, до басейну, тощо.
Тож із цих міркувань краще обирати лікаря, який практикує поруч із вами – це скоротить витрати часу на дорогу.
Крок четвертий – не давайте хабарів
У 2018 році заклад, у якому працює сімейний лікар, почне отримувати пряму річну оплату за обслуговування кожного пацієнта, який уклав із ним договір. Планується, що в 2018 році середня виплата на первинній ланці становитиме близько 370 грн на одного пацієнта, в 2019 — 450 грн. Практика у 2 000 пацієнтів може мати річний дохід від 740 000 грн до 1 000 000 грн у 2018 та від 900 000 до 1 200 000 грн у 2019 році. У цей бюджет входять оренда кабінету, оплата роботи лікаря, медсестри (фельдшера), прості витратні матеріали та часткове покриття аналізів. Близько половини цих коштів — видатки практики, решта — зарплата працівників (лікаря, медсестер, фельдшерів).
За цими тарифами закладам первинної медичної допомоги платитиме ДЕРЖАВА — саме для того, щоб у медичних працівників були гідні зарплати і щоб ці гроші НЕ платили пацієнти, як це відбувається зараз. Тож, ідучи до лікаря, пам’ятайте, що це не безкоштовна послуга, за яку ви маєте покласти «подяку» в кишеню лікарю. Це медична послуга, за яку заплачено з ваших податків.
Джерело: Урядовий портал
Читайте новини ЧЕline у соціальних мережах Instagram та Facebook.