Як стати кращим вчителем, запорука успішної дистанційки та порозуміння з дітьми: секрети педагога і психолога Катерини Мозгової
Чернігівка Катерина Мозгова вже багато років є практикуючим психологом і викладачем історії. Причому обидві справи однаково любить і вдячна долі, що склалася саме так.
«У своєму житті я мала велике щастя навчатися в найкращих учителів і мала досвід спілкування з тими, хто потрапив до вчительської когорти випадково. І першим, і другим завдячую, бо одні визначили мій професійний шлях і багато чого навчили, інші ж показали приклад, як не треба робити, – зазначає Катерина Мозгова.
Вона не боїться сучасних викликів, навпаки, каже, що їй випала честь працювати в першій у Чернігові загальноосвітній дистанційній школі «Red Fox Home School», яка об’єднала вчителів з усієї України.
«Тут я можу реалізовувати себе як викладач історії та психолог. А це надважливо – бути реалізованим у тому напрямі, який тобі цікавий і дає ресурси», – пояснює педагог.
Як психологу Катерині Мозговій доводиться часто вислуховувати батьківські сумніви: до якого вчителя віддати дитину в початковій школі – молодого чи досвідченого? За її словами, питання риторичне і має кілька нюансів із історичного та психологічного погляду.
«Слід зазначити, що йдеться про різні умови зростання (зокрема й соціально-політичні) і формування психічних процесів (пам’ять, увага, мислення). Старше покоління було обмежене у джерелах знань та інформації (до того ж вони були здебільшого заідеологізовані), але психічні процеси формувалися поступово та були стійкими, що важливо в роботі вчителя – бути зосередженим, мати великий обсяг пам’яті та довільну увагу. Молоде покоління має доступ до різноманітних джерел, з яких черпає інформацію, але мислення формується «кліпове», що постійно перемикається, тож його треба весь час фокусувати, що призводить до втрати уваги, до нездатності утримувати великі обсяги інформації та до покладання сподівань на інтернет-ресурси. Поколінню старших вчителів постійно дорікають консерватизмом поглядів і переконань, а молодим педагогам часто доводиться чути про «обмеженість» їхніх цінностей, орієнтацію на матеріальний добробут та егоїзм.
ЧИТАЙТЕ ТАКОЖ: Уперше в Чернігові експонують виставку старовинних ляльок із приватної колекції
На мою думку, ті вчителі, котрим вдалося поєднати в собі вищеперераховані якості, і є найкращі. Коли досвід не заважає вчитися нового. Коли у своїй роботі керуєшся вічними цінностями, але швидко реагуєш на зміни у дитячих колективах та в освітньому процесі», – переконана Катерина Мозгова.
До речі, такі істини диктує й саме життя. Якраз зміни в процесі організації навчального процесу через епідеміологічну ситуацію в світі та Україні відобразили реальний стан у педагогічному середовищі.
«Ті, хто швидко відреагував на зміни і перехід на «дистанційку», отримали в очах дітей і батьків додаткові бали в рейтингу. Були й такі вчителі, які довго протестували щодо нових реалій навчання, однак зрештою опанували тонкощі організації онлайн-уроків і перевірки домашніх завдань дистанційно. Але були й такі, що обрали завершення кар’єри педагога. Все це є в нашому житті. І особистість вчителя відіграє важливу роль у формуванні ставлення учнів до дистанційного навчання. Це факт», – розповідає педагог і психолог.
Один із головних ресурсів вчителя – це спілкування з дітьми, яких він навчає. Катерина Мозгова вважає, що зараз ефективним є той педагог, який може «відчувати» своїх учнів, бо сучасні діти дуже емоційні та чутливі.
«Вони люблять говорити, і мудрий вчитель завжди вислухає дитину, бо з її розмови багато чого можна дізнатися. З ними треба домовлятися, наказами можна добитися тільки появи протестів, тому ефективний вчитель – завжди дипломат у душі. Окрім того, теперішні школярі надають перевагу побаченому, аніж прочитаному, люблять практичні заняття і їх дуже тішать відзначені вчителем досягнення.
ЧИТАЙТЕ ТАКОЖ: Від старовинних рушників – до продукції консервного заводу: у Стольному популяризують своє минуле
З усіма такими рисами нинішні школярі дуже вразливі, їхня увага потребує додаткової концентрації, а великий обсяг інформації звідусіль має бути «розкладений по поличках» за допомогою критичного мислення. Тому педагогам слід приділити увагу вихованню та розвитку тактовності, толерантності, уважності та критичності мислення», – сказала вона.
Та хоч якими б якостями від природи володів вчитель, запорукою його успішності була і є ґрунтовна освіта та постійне самовдосконалення.
«Зараз панує така думка, що людина в найближчому майбутньому може змінювати свій фах, відповідно до змін у житті. Також у пріоритеті «soft skills» (сукупність продуктивних рис особистості, таких, як комунікативність, креативність, мовні навички, риси лідера тощо). І якраз тут необхідно зауважити про важливість освіти. Наприклад, мені моя освіта вчителя історії в поєднанні зі спеціальністю практичного психолога дала широкі можливості. Завдяки освіті я можу викладати історію, а можу проводити психологічні тренінги, індивідуальні та групові консультації. Але чи змогла би я все це робити, якби припинила самоосвіту в 2003 році, коли закінчила навчання в педуніверситеті? Звісно, що ні. Відтоді я опанувала чимало курсів, тренінгів, майстер-класів. Окрім того, довелося ще й навчитися дизайну, комп’ютерній грамоті, маркетингу тощо. Таким чином, хоч як би бажали нівелювати важливість освіти, вона була, є і буде фундаментом, на якому будується дім професійного визначення», – запевнила Катерина Мозгова.
Традиційно в першу неділю жовтня в Україні відзначають День вчителя. Цьогоріч – 3 жовтня. Тож ЧЕline вітає усіх сіверських педагогів зі святом! Бажаємо впевненості та бадьорості, здоров’я, натхнення, поваги, любові, вдачі та успіху. Нехай кожен день буде добрим і веселим, цікавим і яскравим, нехай кожен учень радує досягненнями, а в житті все складається якнайкраще.
Спілкувалась Ірина Осташко
Отримуйте оперативні новини Чернігівщини – підписуйтеся на наш Telegram-канал – https://t.me/CheLineTv