Донбаський досвід для модернізації Мі-8
Транспортні вертольоти відіграли дуже суттєву роль у боях на Донбасі, особливо на початковому етапі.
З огляду на реальний бойовий досвід в Україні, наразі проводиться модернізація вертольотів Mi-8T, що знаходяться на озброєнні всіх видів ЗС України та Національної гвардії України.
За час війни було безповоротно втрачено 7 вертольотів Мі-8, ще кілька отримали пошкодження, але їх після ремонту спромоглися повернути до експлуатації. У такому стані було прийнято рішення про проведення модернізації Mi-8T силами вітчизняної промисловості. Провідним підприємством тут є приватна кампанія АТ «Мотор Січ», що спеціалізується на виробництві авіаційних двигунів, а також ТОВ «Науково-виробнича фірма «Адрон» та інші підприємства зі складу державного концерну «Укроборонпром».
Як базову конструкцію було обрано Mi-8MСБ-В – фактично вертоліт Mi-8T з двигунами ТВ3-117ВMA СБM1В серії 4E. При однаковій потужності (1500 к.с.) з попередніми двигунами цього сімейства і таким ж основним редуктором у машині було досягнуто вищих, ніж у традиційному варіанті, льотних характеристик. Крім того, новітні двигуни мають більший міжремонтний ресурс.
Зменшилась також середня витрата пального, що дало змогу збільшити радіус дії майже на 80 км, а оперативна стеля зросла з 4,5 км до більше ніж 8 км. Водночас швидкість на висоті 1000 м. у середньому збільшилася на 30 км/год.
Військова версія вертольоту Mi-8MСБ має назву Mi-8MСБ-В, i перші модернізовані машини вже передано до військових підрозділів. Так, у 2014 р. війська отримали перші чотири Mi-8MСБ-В, а наступного – чергові шість вертольотів, а Національна гвардія – три машини цього типу.
Mi-8MСБ-В оснащений ноктовізійними приладами, здебільшого це польські PNL-3M ORLIK виробництва фірми PCO, що вже в серпні 2014 року підписала угоду з Конотопським ремонтним заводом «Авіакон», який реалізує програму з модернізації авіоніки та бортових систем для вертольотів українських Збройних сил.
Також було модернізовано систему прицілювання, до складу якої, до речі, включено лазерну систему формування прицільної марки «АДРОС» ФПМ — 01 КВ виробництва української компанії «Адрон», а також цифрову систему управління озброєнням СК3-8В від того ж виробника.
Під час оборонної виставки «Зброя та Безпека-2016» був представлений також ударний варіант Mi-8MСБ-В. Для несення озброєння використовуються дві триточкові конструкції зовнішньої підвіски з універсальними пілонами, що дають змогу використовувати озброєння як російського, так і українського виробництва.
Насамперед це некеровані 80-мм ракети АР-8 різних версій в українських установках Б8В20МСБ на 20 направляючих. Вертольоти також можуть нести протитанкові керовані ракети «Бар’єр-В» і «Штурм-В» українського виробництва, а також ракети «Ігла» класу «повітря-повітря».
Для цього на вертольоті встановлена оптоелектронна головка ПМ-ЛКТ фірми «Фотоприлад». Фактично уже стабілізований обсерваційно-прицільний модуль підвісної конструкції – аналог російського 9С475.
На зовнішніх точках також можуть бути розміщені 30-мм гранатомети АГС-17, 7,62-мм кулемети (ГШГ-7,62), 12,7-мм кулемети (ЯКБ-12,7 i KT-12,7), а також 23-мм авіаційні гармати ГШ-23. До цього слід додати обладнання для мінування з повітря та авіаційні бомби масою до 600 кг. У перспективі планується також можливість використання розвідувальних радіоелектронних блоків та блоків постановки перешкод або стартових контейнерів для безпілотників, зокрема ударних.
Підвісні системи озброєння можна посилити за рахунок автоматичної зброї бортових стрільців. На обох бортах і на рампі передбачена можливість монтажу 7,62-12,7 мм кулеметів або автоматичних гранатометів.
У системах самооборони застосовано широку гаму рішень від компанії «Адрон», зокрема головки перешкод КТ-01 АВЕ, розміщені за двигунами у верхній частині корпусу, пускові установки КУВ-26-50, з яких відстрілюються 23-мм і 50-мм термічні пастки. Цей пристрій може бути запрограмований щодо послідовності відстрілювання останніх, залежно від умов бойових дій і виду перешкод.
Пускові співпрацюють із системами попередження про радіолокаційне опромінювання СПО-15 і сигналізатором відстрілу ракети ЕВ-164 або більш сучасними цифровими системами фірми «Адрон». Це все доповнює бронювання кабіни пілотів броньовими панелями виробництва заводу «Ленінська кузня» у співпраці з литовською фірмою «Baltija».
Українська промисловість і Збройні сили намагаються оптимізувати оперативні можливості вертольотів Мі-8. Модернізація авіоніки, систем озброєння і силового агрегату може суттєво підвищити оперативні можливості машини, хоча вона і надалі поступатиметься більш сучасним вертольотам аналогічної маси.