Суспільство

Історичні цікавинки: про перші велосипеди та перегони в Чернігові

Велосипед  – один із найвагоміших людських винаходів. У далекому 1817 році Карл Фон Дрез – німецький винахідник, вмостившись у сідлі своєї «бігової машини», вперше поїхав доріжкою від містечка Мангайм у світле майбутнє велоіндустрії.

Щоправда, відтоді вигляд двоколісного неабияк змінився.

У Чернігові перші велосипеди з’явилися в 90-х роках ХІХ сторіччя. Цій темі приділив неабияку увагу Максим Блакитний, заступник директора з наукової роботи Чернігівського історичного музею імені В.В. Тарновського. На цю тему він навіть зняв відеоролик.

«У місті продавали переважно англійські, американські та німецькі велосипеди. Вони були чоловічі, жіночі, дитячі й спортивні. Коштували двоколісні від 130 до 300 карбованців. До речі, тоді людей, які купували велосипеди, безкоштовно навчали на них їздити. Заможні чернігівці та люди середнього достатку могли собі дозволити велосипед», – розповідає історик.

У1899 році в Чернігові почало діяти Чернігівське товариство велосипедистів – перше спортивне товариство в місті. Воно розвивало та популяризувало велоспорт. Місцем збору товариства був міський сад – нині Центральний парк культури і відпочинку.

«Чернігівська міська Дума безкоштовно передала 10 соток землі для облаштування велодрому на території міського саду. Це була перша спортивна арена в Чернігові. Петро Петраков – засновник велосипедного товариства облаштував велодром за власні кошти, побудував трек, купував чоловічі та жіночі велосипеди, одяг, зробив веломайстерню, проводив уроки їзди на велосипеді. Товариство підготувало спеціальні курси навчання. Уроки були платні. Після завершення навчання треба було скласти іспит на готовність кермувати велосипедом. Із 1903 року товариство надавало велосипеди в прокат: 25 копійок за годину, а також допомагало купувати та продавати велосипеди», – пояснив Максим Блакитний.

Також одним із перших керівників велотовариства був Григорій Вакуловський, який очолював міську лазню і був краєзнавцем.

ЧИТАЙТЕ ТАКОЖ: У селищі на Чернігівщині втілять у життя дитячу мрію – збудують сучасний майданчик для занять спортом

1903 року в Чернігові на велодромі відбулися перші велогонки, всього було 10 учасників. У змаганнях також брали участь велоклуби з інших міст – Києва та Гомеля. Для переможців готували дипломи і нагороди.

А загалом щоб проїхатися Черніговом на велосипеді, треба було дотримуватися жорстких правил. Адже ще 1894 року чернігівська поліція заборонила велосипедистам їздити по тротуарах. Рух велосипедистам дозволявся тільки малолюдними вулицями.

«У 1903-1904 роках міська влада розробляла правила їзди на велосипедах. У червні 1903 року міська Дума ухвалила ці правила. Для поїздки на велосипеді треба було мати свідоцтво на керування від міської управи, номер, який кріпився до велосипеда, дзвоник, ліхтар і спеціальний костюм-уніформу. Керувати велосипедом можна було з 12 років. Заборонялося їздити по тротуарах, бульварах, пішохідних доріжках, скверах. Кожен велосипедист на початку сезону, що починався з 1 травня, мав сплатити до міської каси грошовий внесок – 1 карбованець 50 копійок – за право їздити містом й отримати номер. Грошовий збір почав діяти з 1901 року. Збираючи гроші, влада міста не дуже турбувалася про облаштування інфраструктури для велосипедистів. За порушення правил здебільшого передбачалися адміністративні покарання – штрафи», – сказав Максим Блакитний.

Спілкувалась Ірина Осташко

Фото – Чернігівського історичного музею імені Тарновського та з Мережі

Отримуйте оперативні новини Чернігівщини – підписуйтеся на наш Telegram-канал – https://t.me/CheLineTv

Ще статті по темі

Back to top button