Броня для піхоти: огляд бронеавтомобілів формули 4х4
Частина 1.
Катастрофічний стан парку бронеавтомобілів українських силових структур на початок протистояння на Донбасі призвів до появи цілої лінійки бронемашин колісної формули 4х4 від вітчизняних виробників. Перш за все це «Кугуар» і «Спартан» від «АвтоКраз», «Дозор-Б» від Харківського КБ з машинобудування, «Козак-1» і «Козак-2» від «Практики», «БАРС-6» і «БАРС-8» від корпорації «Богдан», «Тритон» від «Ленінської кузні» та «Варта-2» від «Української бронетехніки». Не всі машини є оригінальною вітчизняною розробкою, не всі вони прийняті на озброєння. Які плюси та мінуси кожної моделі, ми спробуємо з’ясувати.
«Спартан»
Розроблена канадсько-еміратською компанією Streit Group на базі шасі цивільного Ford F550. Випускається за ліцензією (точніше просто робить «викруткове» складання) на Кременчуцькому автомобільному заводі. Вперше модель засвітилася в Україні на параді на День Незалежності в 2014 році. Корпус машини зварений, на даху бойового відділення можуть бути встановлені різноманітні бойові модулі з кулеметом калібру 7,62-мм або 12,7-мм, а також 40-мм автоматичним гранатометом.
На початку серпня 2014 року НГУ замовила 21 бронемашину (в жовтні отримані 10 з бойовим модулем «Сармат», встановленим на київському заводі «Луч»). Кількість бронемашин на озброєнні армії невідома – принаймні, 15 машин із 12,7-мм кулеметами були передані Президентом 30 грудня 2014 року.
Повна маса автомобіля – 8800 кг
Двигун – дизельний
Потужність – 300 к.с.
Трансмісія – автоматична
Максимальна швидкість – 110 км/год
Пасажиромісткість – 2 члени екіпажу + 6 посадкових місць
«Кугуар»
Є ще однією розробкою Streit Group. За розміром менший, ніж «Спартан». База – Toyota Land Cruiser 79.
У серпні 2014 року для потреб Національної Гвардії було замовлено 20 машин. Поставляється також у ЗСУ – перші дві машини отримав батальйон територіальної оборони «Полтава», а також Прикордонної служби (до листопада 2014 року отримано 47 броньовиків).
Машина активно використовується в боях. Так, 7 грудня 2014 року один «Кугуар» потрапив у засідку і був обстріляний, проте екіпаж зміг вивести машину самостійно, отримавши 76 влучень.
Повна маса автомобіля – 5900 кг
Двигун – дизельний
Потужність – 232 к.с.
Максимальна швидкість – 105 км / год
Трансмісія – автоматична
Пасажиромісткість – 2 члени екіпажу + 6 посадкових місць
«Козак-2»
Розроблений і випускається київською фірмою «Практика». По суті, поліпшена версія «Козака-1», розробленого в 2009 році. База – повнопривідний Iveco Eurocargo. Має клас мінного захисту STANAG Level-ІІ та модульну конструкцію.
У турелі можна встановлювати кулемети калібру 7,62-мм або 12,7-мм, автоматичний гранатомет АГС-17 або УАГ-40.
Фірма розробила ціле сімейство машин різного призначення, зокрема штабні, санітарні, розвідувальні.
На початку червня 2015 року був укладений перший контракт на 22 машини для НГУ. Також машини поставлені прикордонникам, які активно використовували їх у війні на Донбасі.
Повна маса автомобіля – 11000 кг
Двигун – дизельний
Потужність – 279 к.с.
Трансмісія – автоматична
Пасажиромісткість – 2 члени екіпажу + 13 посадкових місць