Після Мінських угод Повітряні Сили посилено відновлюють авіапарк
Прийнятий на озброєння ВПС СРСР перехоплювач Су-27 на той час був одним із кращих у світі у своєму класі.
Після розпаду СРСР Україні дісталися 74 літака (включаючи 2 прототипи Су-33).
На 1992 рік винищувачі були зосереджені в чотирьох полках: 831-й винищувальний авіаполк (ВАП) (Миргород), 62 ВАП (Бельбек), 100 КВАП (Новофедорівка) та третє управління ДНДІ ВПС (Кіровське).
Цікаво, що, на відміну від більшість типів літаків і вертольотів, їх кількість практично не піддавалася скороченню. Крім двох втрачених у катастрофах Су-27УБ, за кордон було продано 9 машин: 2 – до США, 1 – до Великої Британії, 3 – до Ефіопії, 2 – в Еритрею і 1 – в Китай. Тобто в кращому випадку ПС України могли розраховувати на 63 літаки.
Безперечно, що при вкрай обмеженому фінансуванні стан машин був різний, проте значно кращим, ніж, наприклад, у МіГ-29, які становлять основу української винищувальної авіації. Що в принципі мало під собою дуже серйозні підстави.
У плані бойових можливостей Су-27 істотно перевершує МіГ-29 – в кілька разів більший радіус дії, значно більше бойове навантаження, більш потужна РЛС з більш ніж удвічі вищою дальністю виявлення і т.д. Крім того, всі отримані Україною машини були досить «молодими», до того ж Су-27 має більше ніж у 2,5 рази вищий ресурс (порівняно з тим же МіГ-29).
Однак події 2008 року (коли після продажу двох машин у США Росія припинила поставки запчастин для Су-27) значно підкосили боєготовність перехоплювачів – у результаті кількість зменшилася до 30 з лишком машин.
У 2013 році Україні вдалося провести капітальний ремонт 6 машин, при цьому він здійснювався за рахунок «технічного канібалізму».
На початок кримських подій у строю ВПС України налічувалося 19 літаючих літаків: 5 – в складі 9-ї бригади тактичної авіації (БТА), 9 – в 831-ї гвардійської бригади тактичної авіації та 5 – в «МіГремонт». Ще 32 борти перебували в відстійнику на аеродромі Миргород, 4 – в Озерному.
Винищувачі-перехоплювачі в березні 2014 року було перекинуто на прикордонні аеродроми – так, чотири Су-27 було додано 229-й БТА в Миколаєві. Одночасно почалися показові польоти на «гарячих» напрямках – зокрема, в Чернігові. З розвитком ситуації на Донбасі льотчики парами й поодинці почали «показувати прапор» над великими містами: так, 7 квітня пара здійснила обліт Донецька, 15-го числа – Краматорська, 16-го – Слов’янська.
Влітку 2014 року в прикордонних боях Су-27 виступили і в ролі ударних літаків. Очевидно, не дуже ефективно, що, втім, і не дивно – льотчиків вчили «працювати» по повітряних цілях. Автору відомі два достовірних випадки застосування Су-27 в боях літа 2014 року: 20 липня під Суходольськом Су-27 використовувались як штурмові та 20 серпня на луганському напрямку для супроводження розвідника Су-24МР.
Після підписання Мінських угод посиленими темпами почалося відновлення парку літаків ВПС України, зокрема і Су-27-х. Станом на осінь 2015 року відомо вже про п’ять відновлених перехоплювачів. Загалом парк Су-27 станом на літо 2016 року налічує 31 літак.
Наявний парк Су-27 ПС України (за станом на літо 2016 р.)
Модифікація Кількість Бортові номери
Су-27 УБ 5 69, 67, 73, 74, 75
Су-27 24 06, 08, 15, 24, 26, 27, 28, 30, 33, 38, 37, 39, 41, 43, 45,46, 50, 52, 53, 54, 55, 56, 58, 70
Су-27П 2 100, 101