Суспільство

Конотопський транспортний фейк і чернігівські реалії перевезень

Розмови про подорожчання вартості проїзду в громадському транспорті Чернігова тривають уже не один тиждень. Більшість так званих експертів нарікає, що підвищення тарифів – безпідставне, мовляв, це чергова забаганка перевізників.

Але про логіку елементарних речей економіки й об’єктивні причини такого подорожчання вони чомусь воліють не згадувати.

Насправді ситуація з тарифами на проїзд у Чернігові не така вже й кольорова, як її малюють «транспортні фахівці» та критики. Щоб розібратися з транспортною темою, не треба бути аналітиком. Для цього достатньо просто «увімкнути» логіку і залучити здоровий глузд.

Ні для кого не секрет, що останнім часом в Україні суттєво зросли ціни практично на все. Звісно, це не оминуло й пально-мастильні матеріали, комплектуючі, шини і т.д. Окрім того, зросла «мінімалка» – і, відповідно, податки.

Не варто забувати й про те, що у зв’язку з транспортною реформою чернігівські перевізники взяли на себе інвестиційні зобов’язання: повністю оновити рухомий склад, встановити GPS-трекери, забезпечити формою водіїв тощо.

Мабуть, ніхто не заперечуватиме того факту, що перевізники пальне для маршруток не з колодязя черпають і комплектуючі самі по собі за помахом чарівної палички не з’являються. Та й водії з кондукторами – не волонтери. На все це потрібні серйозні гроші-витрати.

З нинішнім тарифом працювати «в плюс» нереально. Це очевидний факт.

До речі, видається дивним той факт, що критики й «експерти» чомусь мовчать про подорожчання проїзду в інших містах країни. По всій Україні транспортні тарифи або вже переглянуті, або знаходяться в активній фазі переформатування.

Наприклад, у Харкові пасажирів возять уже за 6 гривень. У Дніпрі вартість проїзду в громадському транспорті становить також 6 гривень. Щоправда, деякі возять і за 5 гривень. У Запоріжжі тарифи в деяких маршрутках узагалі становлять 7 гривень. В Одесі – 5 гривень.

При обговоренні транспортної теми «модним» і показовим зараз вважається приклад Конотопа Сумської області. Експерти захоплено розповідають про «подвиг» конотопського міського голови, який буцімто принципово виступив проти підвищення вартості проїзду в громадському транспорті і, навпаки, мовляв, змусив знизити проїзд із 3 гривень до 2–50 грн. Але ж правда зовсім інша… Та в суспільстві чомусь не заведено шукати істину там, де більшість воліє чути брехню.

Насправді вже з 6 лютого проїзд у Конотопі знову коштує 3 гривні і з пропозицією його підвищити вже виступає (!) міська рада, а не перевізники. А все тому, що через принциповість і необдумані вчинки керманича Конотопа постраждали звичайні люди. Жителі Конотопа на собі відчули наслідки «радикального» рубання логічних перемовин із перевізниками.

Суть проста. Мер Конотопа не захотів чути об’єктивних пропозицій місцевих перевізників (у Конотопі, як і в Чернігові, немає чарівного колодязя, з якого можна безкоштовно заправляти маршрутки) стосовно підвищення проїзду і з багатьма розірвав угоди.

Відтак, із 60 маршруток, які працювали у відносно невеличкому місті (цікаво, чи варто проводити паралелі між Черніговом і містечком, де працювали тільки 60 автобусів і 8 трамваїв?!), 30% не вийшли на рейси, і люди відчули «переваги» від ходіння пішки або ж від проїзду в недешевому таксі.

Перевірити це дуже просто. Якщо у когось є знайомі в Конотопі, то запитайте в них, яка насправді ситуація з громадськими перевезеннями зараз.

Прагнення мера замінити оті 30% зниклих із рейсів комунальним транспортом також не увінчалися успіхом. По-перше, на маршрути (замість 20 автобусів, які не вийшли на рейси) виїхали 8 ржавих старезних комунальних машин-недобитків. По-друге, інтервал їх руху був «приголомшливим» у негативному значенні цього слова – якщо не встиг на трамвай, то наступний вже за годину чекай.

Тому найближчим часом у Конотопі все ж таки підвищать вартість проїзду. Хочеться комусь цього чи ні. На жаль, для цього є всі економічні передумови.

Якщо Чернігів також хоче повторити «подвиг» Конотопа і відчути «переваги» катання на доісторичних транспортних засобах – уперед!

Але риторика інша. Чернігівські перевізники вже подали розрахунки тарифу на вартість проїзду в громадському транспорті. Діапазон – від 5,90 до 6,80 грн. Управління економіки перевіряє надані розрахунки.

Очевидно, що проїзд у Чернігові дійсно подорожчає. Звісно, 7 гривень для Чернігова – це перебір. Планують підвищити всього на 50 копійок, щоб хоч би якось покрити витрати.

І знову ж таки – не забувайте про інвестиційні зобов’язання перевізників. Вони мають оновити 100 % рухомого складу, встановити електронну систему моніторингу на маршрути, одягти водіїв у новеньку красиву форму, заплатити зарплату всьому персоналу, сплатити податки і т.д.

Окрім того, дотацій перевізники (на відміну від комунального транспорту, куди регулярно вливають десятки мільйонів гривень) майже не отримують. І наостанок залізний аргумент – усі ми любимо якість, і логіка підказує, що якість безкоштовною бути не може.

Джерело: Час Чернігівський

Ще статті по темі

4 коментарів

  1. За сараи на колесах в которых вы нас возите нужно доплачивать пассажирам

  2. Пропоную страйкувати АЗС, виробників запасних частин та Верховну раду з Кабміном! Нехай зменшують вартість палива, запасних частин та податки з найманих працівників відповідно до рівня 2011 року хоча б!

  3. Є пропозиція: оновлення 50% рухомого складу, потім підвищення. А то як завжди нас перевізники обдурять і їх обіцянки так і залишаться цяцянками. Давайте рахувати: забита вщеньть зранку маршрутка, 30 пасажирів * 3,50 гривень = 105 гривень, додаємо ще 15 пасажирів, які зможуть всунутися після того інші доїдуть = 105 + 52,5 = 157,5 гривень. Я не експерт і не можу знати, скільки палива витратить від кінечної до кінечної зупинки, скажімо, маршрутка № 12. А спитайте у працівників перевізників, хто з них отримує всю заробітну плату «по білому»? А давайте порівняємо, наприклад середню заробітну плату на Чернігівщині 4804 гривні і на Дніпропетровщині 5913 гривень станом на грудень 2016 року. Правда є різниця? Як в такому разі виживати пересічним чернігівцям? Я погоджуюся з підняттям проїзду до 4 гривень (хоч водіям легше стане, не доведеться копійки рахувати, а тому і проїзд буде безпечнішим) лише після оновлення перевізниками 50% рухомого складу та у разі повного оформлення трудових відносин з працівниками перевізників в суворій відповідності з вимогами трудового законодавства.

Back to top button