Ціна-якість: об’єктивно – про транспортний тариф у Чернігові
У Чернігові уже близько місяця громадський транспорт працює за новою схемою. Трапляються різні ситуації, але загалом чернігівці задоволені.
Позитивно відгукуються і про нові маршрутки, які закупили деякі перевізники. Попереду й інші приємні транспортні сюрпризи, зокрема, встановлення GPS-трекерів, форма для водіїв, оновлення рухомого складу тощо. Утім, є ще один аспект транспортної революції – вартість проїзду в громадському транспорті Чернігова. Логічно, що в умовах тотального подорожчання пально-мастильних речовин і урядових «новацій», що суттєво вдарили по перевізниках, тарифний момент не може залишатися без змін.
Варто зазначити, що майже в усіх обласних центрах України подорожчання проїзду відбулося вже давно. У деяких містах це питання зараз активно вирішують. І не дивно, адже перевізники (особливо на початку 2017 року) постали перед величезною кількістю неприємностей. Щодо Чернігова, то тут взагалі окрема ситуація. Як відомо, чернігівські перевізники взяли на себе інвестиційні зобов’язання. Хочеться комусь чи ні, але «праця в мінус» у будь-якому бізнесі, як кажуть, призводить до самогубства.
«За 5 років перевізники зобов’язалися повністю оновити рухомий склад, встановити трекери для моніторингу, одягнути водіїв у новенькі форми. Не варто забувати про збільшення мінімалки та податки. Для чернігівських перевізників зараз нелегкий період. За чинним тарифом вони реально працюють збитково. Про яку рентабельність можна говорити? Газ подорожчав, мінімалка зросла, ціни на запчастини кусаються. Якщо не переглянути тарифи, рано чи пізно транспорт зупиниться», – зазначає виконавчий директор Асоціації перевізників «Чернігівтрансавто» Василь Пась.
Перевізники скаржаться, що вони працюють без будь-яких дотацій. Для прикладу – ситуація з комунальним перевізником «Чернігівське тролейбусне управління». «Тролейбусники» отримали дотацій на майже 40 мільйонів гривень, їм закупили за бюджетні гроші «рогатиків» на 50 мільйонів і планують закупити знову. Водночас перевізники працюють на власному ентузіазмі – ніхто жодних дотацій майже не дає. Ще й постійно доводиться виправдовуватися перед маніпуляторами, які звинувачують у захмарних прибутках.
«Тариф застарів. Ця проблема дійсно назріла. Ми не можемо працювати за таким тарифом. Абсолютно все злетіло в ціні: газ, шини, зросла мінімалка, ми зараз беремо комплектуючі в кредит. Але нам натякнули, що скоро перестануть давати в борг. У Києві, Дніпрі та інших містах, у яких уже підвищили тарифи, перевізники працюють на тому ж пальному, на тих же комплектуючих, що й чернігівські. Тобто там подорожчання логічне, а Чернігів – біла ворона? Варто зрозуміти, що безкоштовний сир – у мишоловці. Якщо ми не хочемо, щоб громадський транспорт зупинився – треба підвищувати вартість проїзду. Це не тому, що перевізникам так хочеться – це реалії. Якщо підвищать тільки на 50 копійок, це нас не врятує. Це допоможе тільки зі скрипом закрити ті витрати, які ми маємо зараз. Штучне притримування тарифів призведе до погіршення якості перевезень, маршрутки будуть у поганому технічному стані, а це – аварійна небезпека» – коментує ситуацію директор ДП «Пассервіс» Сергій Леоненко.
Заступник чернігівського міського голови Олександр Ломако повідомив, що перевізники вже почали подавати розрахунки на реальні тарифи.
«Чернігівські перевізники почали подавати розрахунки тарифу на вартість проїзду в громадському транспорті. Діапазон – від 5.90 до 6.80 гривень. Управління економіки починає перевірку наданих розрахунків. Крім того, протягом 2-х років перевізники мають уніфікувати колір усіх маршруток та автобусів, замовити однакову форму для водіїв та встановити систему GPS-моніторингу, що дасть можливість мешканцям міста відстежувати графік руху, а владі – встановити спеціальні табло з відповідною інформацією на зупинках громадського транспорту», – зазначає Олександр Ломако.
До речі, витрати на всі ці новації (кольорова уніфікація, форма, трекери тощо) лягають на плечі перевізників.
За словами начальника управління транспорту і зв’язку Чернігівської міської ради Олександра Бєльського, підвищення тарифів дійсно має об’єктивні причини.
«Хотілося б нам чи ні, але піднімати вартість проїзду треба. Для цього реально є всі передумови. Збільшилася мінімалка, зросли податки, подорожчав газ і т.д. Усе це впливає на рентабельність. Перевізники почали подавати розрахунки до міської ради. Це їхнє право. Гадаю, через 2-3 тижні ми вже будемо мати висновки. Розрахунки будуть перевірені і буде економічне обґрунтування. Єдине тільки, що будемо шукати компроміс, адже 6 чи 7 гривень для Чернігова – дорого. Гадаю, оптимально вийдемо на 5 гривень. І знову ж таки – подорожчання буде поступове. На 50 копійок десь в травні, чи квітні», – прокоментував Олександр Бєльський.
Один із тих, хто вже подав розрахунки тарифу до міської ради, – директор ПрАТ «Таксосервіс» Олексій Захарченко.
«Ми подали розрахунки. Що тут коментувати? А ви думаєте, що зараз вигідно перевізникам і немає збитків? Чекаємо висновків і сподіваємося на розуміння і міської ради, і громадськості», – зазначає Олексій Захарченко.
Отже, зараз фахівці вивчають розрахунки, які надали перевізники. Експерти зауважують, що подорожчання все ж таки неминуче. Утім, варто все робити поступово. Тому колосального подорожчання не буде. Скоріш за все, це буде несуттєве збільшення на 50 копійок, що дасть змогу перевізникам трохи перекрити збитки. Як розгортатиметься ситуація далі – побачимо. Але перевізники сподіваються на об’єктивну перевірку й адекватну реакцію влади та громадськості.
Цікаво, що з цього приводу думають люди?
Ангеліна Репняк:
«Я готова платити більше за проїзд, якщо буде краща якість перевезень. Їздити за 6 гривень в собачих будках – це маразм».
Леонід Животягін:
«Готовий платити трошки більше, якщо всі маршрутки будуть розміром хоча б як нові 25-ті, а не розвалені «Рути». Якщо вони будуть ходити нормально, а не як в мороз – не виїдеш і після 22.00 їх взагалі немає».
Олександр Гавриленко:
«Навіть якщо плату за проїзд підвищать, то все одно позитивних змін не відбудеться. Її вже кілька разів підвищили лише на моїй пам’яті і як їздили в обшарпаних маршрутках, так і продовжують. Платити більше я не готовий, бо навіть ціна у 3.50 для мене уже завелика».
Анна Міщенко:
«Все подорожчало, мабуть, і за проїзд буде дорожчати. У мене знайомий на маршрутці працює, казав, що дійсно зараз сутужно. Тому, мабуть, будуть підвищувати. Я готова платити більше, але не 7 гривень, як он у новинах розповідали. Це ідіотизм».
Джерело: Час Чернігівський
Если проезд будет 7 гривен, лучше пойду пешком. Исключение сделаю лишь для плохой погоды и когда на первую смену нужно успеть на 6.30. Я смотрю на новые тролейбусы и маршрутки и мне становится обидно и грустно. Неужели нельзя хоть иногда мыть окна и пол? Я уж не говорю о тряпках плесневых, которыми обтянуты сидения! Все надыханное пасажирами стекает на бока автобуса ( тролейбуса) и от влаги фанера уже стала » чашкой Петри», то есть местом, где обитают и активно размножаются разные бактерии.