Бойова авіація з українським обличчям
Після розвалу СРСР виробники бойових літаків залишились за межами України. Але в країні було достатньо ремонтних потужностей, тому вітчизняні спеціалісти зосередились на модернізації літаків.
Так, на озброєнні Повітряних сил України з`явились оновленні літаки Су-25М1, Су-25УБМ1, Міг-29МУ1 та L-39М1.
У модернізованого українського МіГ-29МУ1 на 20 % збільшена дальність виявлення повітряних цілей (до 100 км у передній півсфері і до 45 км – у задній). На озброєння були прийняті вітчизняні ракети Р-27ЕР1 і Р-27ЕТ1, що випускаються Державною компанією «Артем».
Три модернізовані МіГ-29МУ1 були отримані в 2011 році і спершу були направлені для військових випробувань у 40-у бригаду тактичної авіації до Василькова під Києвом. Пізніше одна машина була передана 204-й БТА. 24 червня 2012-го четвертий модернізований «МіГ» просто із заводу вирушив до 114 брта. Таким чином, усі винищувальні авіабригади, оснащені МіГ-29, почали освоєння і більш сучасного МіГ-29МУ1.
На Запорізькому авіаремонтному заводі «МіГремонт» були розроблені варіанти модернізації основного штурмового літака Су-25. Перш за все на ньому була змінена вся авіоніка – так з`явилась система супутникової навігації, нова радіостанція та цифровий приціл.
Таким чином літак отримав можливість використовувати штатне озброєння по наземних цілях вдень і вночі, в умовах поганої видимості і не виходячи з-за хмар. Вартість такої модернізації становила $0,92 млн.
У березні 2010 року ПС України отримали три перші модернізовані штурмовики: два бойові одномісні Су-25M1 і навчально-бойовий Су-25УБМ1. 29 листопада 2011-го ще два Су-25М1 поповнили бойовий склад 299-ї бригади тактичної авіації, дислокованої в Миколаєві. На жаль, практично всі вони були втрачені під час війни на Донбасі та в аваріях.
У липні 2009 року на озброєння ЗС України був прийнятий модернізований навчально-тренувальний літак L-39М1.
Його модернізація була виконана на підприємстві «Одесаавіаремсервіс» та передбачала установку модифікованого двигуна АІ-25ТЛШ розробки ДП «Івченко-Прогрес», що має підвищену до 1850 кгс тягу і вдвічі меншу прийомистість (з 8-12 до 5-6 с), що дає змогу значно поліпшити динамічні характеристики літака і безпеку польотів на малих висотах. Нова система реєстрації польотних даних дозволяє ретельно контролювати якість виконання екіпажем завдання. Можливе застосування зброї по наземних і повітряних цілях.
У 2010 році, після завершення льотних випробувань, перші два L-39M1 були передані 299-й бригаді тактичної авіації. Ще дві машини, з новим «піксельним» камуфляжем було отримано цієї ж бригадою 26 червня 2012 року. Планувалося модернізувати ще чотири «Альбатроси» на ДП «Одесавіаремсервіс», і 12 – на Чугуївському АРЗ.
У жовтні 2015 року Президент України Петро Порошенко в Запоріжжі передав представникам військових частин Повітряних сил ЗС України формуляри на два літаки Су-27М1, модернізовані запорізьким заводом «МіГремонт».
У літаку розширені бойові можливості та підвищена ефективність вирішення бойових завдань за рахунок збільшення на 30 % дальності виявлення повітряних цілей і підвищення точності застосування некерованих засобів ураження по наземних цілях, реалізована можливість виконання навігаційного бомбометання з горизонтального польоту, реалізована можливість використання сучасних засобів обробки польотної інформації із застосуванням алгоритмів автоматизованого контролю за допомогою ПК для виконання поглибленого аналізу і розширеної діагностики технічного стану бортового устаткування і двигунів та багато іншого.
Загалом на сьогодні можна констатувати, що в середньостроковій перспективі основна увага керівництва ЗС України буде зосереджена саме на проектах, пов’язаних із модернізацією бойових винищувачів МіГ-29 і Су-27, літаків-розвідників Су-24МР і штурмовика Су-25, а також навчально-бойового L-39. Ці роботи планується проводити вже з урахуванням досвіду застосування як серійних, так і модернізованих машин (зокрема, МіГ-29МУ1 і Су-25МУ1) під час війни на Донбасі.