Чоловічий клуб

Су-25 в боях на Донбасі

Участь української авіації в ході антитерористичної операції на Донбасі на сьогодні обмежена квітнем – серпнем 2014 року.

Однак навіть у такий доволі незначний часовий відрізок виявилася втиснута величезна безліч подій, а льотчики отримали безцінний бойовий досвід. Причому, що стосується ВПС, то найбільш затребуваним літаком виявився штурмовик Су-25 – що, втім, не дивно, з огляду досвід локальних війн останніх десятиліть.

Після розпаду СРСР на території незалежної України залишилося 70 Су-25. Однак весною 2014 року в повітря могли піднятися тільки 15 машин, зібраних у 299-й бригаді тактичної авіації (місце базування – аеродром Кульбакіно під Миколаєвом).

На початку квітня 2014 року наявні «борти» почали перекидати ближче до лінії протистояння – на аеродром Дніпропетровська. Вперше в бою Су-25 відзначилися 15 квітня, коли одинокий літак супроводжував кілька вертольотів Мі-8МТ з штурмовим загоном для взяття під контроль аеродрому Краматорська.

Одним із найрезультативніших випадків застосування Су-25 в ході АТО стали події 26 травня 2014, коли пара штурмовиків завдала значних втрат загону сепаратистського батальйону «Восток» у Донецькому аеропорту.

Доводилося льотчикам виконувати і непритаманні їм функції – так, 28 червня льотчики виконали кілька вильотів на постачання оточених армійських частин на аеродромі Краматорськ і в Донецьку. Попри відсутність досвіду подібних вильотів, практично всі скинуті 250-кілограмові контейнери з продовольством і медикаментами потрапили в руки одержувачів.

Однак найбільш активно всі наявні машини використовувалися після закінчення першого перемир’я 1 липня та розгортання великомасштабних бойових дій на півночі Донецької та Луганської областей. Так, Су-25 активно застосовувалися для підтримки наступу в районі Красного Лиману. До речі, вперше спостерігачі відзначили застосування бомб – як 250 кг, так і 500 кг.

Однак збільшення числа вильотів і насичення загонів сепаратистів засобами ППО не могло не призвести рано чи пізно до втрат. Вперше українські ЗМІ згадали про втрату Су-25 2 липня, коли пошкоджений під час бойового вильоту в районі Сніжного літак хоча і був доведений льотчиком до аеродрому Дніпропетровськ, однак при підході машина загорілася, і льотчик був змушений катапультуватися.

Тяжким днем для української авіації стало 16 липня, коли один Су-25 отримав серйозні пошкодження, а другий був збитий в районі Амвросіївки. Льотчик катапультувався і зміг уникнути полону. З приводу причини втрати досі немає ясності – льотчик стверджує, що був уражений ракетою класу «повітря – повітря» з боку російського кордону, ЗМІ сепаратистів – збитий із ПЗРК. Ще дві машини були пошкоджені (для одного з льотчиків це був перший бойовий виліт у житті).

Величезних втрат як армія, так і авіація зазнали при обороні стратегічної висоти Савур-Могила. 23 липня під час масової штурмовки були збиті одразу два з чотирьох штурмовиків. Один впав у районі села Дмитрівка, другий – неподалік Шахтарська. Українські ЗМІ заявили, що принаймні один літак був збитий ракетою «повітря – повітря», випущеною з борту російського МіГ-29, який патрулював уздовж кордону.

Російські офіційні особи звично все заперечували. Після цього штурмовики почали застосовувати вкрай обмежено, при цьому були підняті висоти застосування, щоб уникнути поразки з ПЗРК, що призвело до різкого зниження ефективності ударів.

Важке становище в районі Іловайська наприкінці серпня змусило пустити в хід буквально все, зокрема і Су-25. Однак зенітне прикриття російських частин було значно сучаснішим, ніж те, з яким стикалися українські льотчики до цього.

І як підсумок – 29 серпня 2014 року в районі Старобешевого подвійним пуском ЗРК «Оса-АКМ» був збитий літак капітана Владислава Волошина. Льотчик катапультувався і був підібраний бійцями Нацгвардії. Це останні на осінь 2015 вильоти українських Су-25 в ході війни на Донбасі.

На сьогодні тривають роботи з відновлення парку штурмовиків. За останні півроку у стрій поставлено 6-7 машин. Однак дві машини було втрачено – 11 листопада 2015 року молодий льотчик розбився в Дніпропетровській області, а 14 липня 2016 року один літак згорів під час зльоту просто на аеродромі Старокостянтинів.

Ще статті по темі

Back to top button