Суспільство

Без домашніх завдань і шаблонів, або Якою буде нова українська школа на Чернігівщині

Новий навчальний рік буде особливим для всіх українських першокласників, їхніх вчителів і батьків. Адже з 1 вересня почне працювати ключова реформа Міністерства освіти і науки – нова українська школа, на яку покладено багато завдань і сподівань.

Передбачається, що в новій українській школі не буде багатьох речей, притаманних старій авторитарній освітній системі. Натомість дітей вчитимуть критично мислити, не боятись висловлювати власну думку та бути відповідальними громадянами. І це прекрасно!

Батьки майбутніх першокласників радіють таким докорінним змінам, але водночас побоюються, що реформа може пробуксовувати, як це часто трапляється в нашій державі. До того ж, не всі ще до кінця розуміють, у чому саме полягатимуть докорінні відмінності нової школи від старої. Тож ЧЕline вирішив прояснити це питання. У цьому нам допоміг Віктор Бурнос, завідувач відділу дошкільної початкової освіти Чернігівського обласного інституту післядипломної педагогічної освіти імені К.Д. Ушинського.

Новий зміст

Чернігівські освітяни запевняють, що українська школа відрізнятиметься передусім своїм змістом, коли навчання  на початковому етапі відбуватиметься через гру. Тобто дитина йтиме до науки, граючись. Також, окрім формування у дітей нових знань, навичок і вмінь, акцент робиться на здобуття компетентностей, які знадобляться дитині в подальшому житті – загальнокультурна грамотність, здорове життя, спілкування різними мовами тощо.

До речі, старт у нову школу Чернігівщина починає не з порожнього місця. Минулого навчального року в чотирьох загальноосвітніх закладах області – чернігівській школі № 25, ріпкинській школі № 2, школі в Ніжині та школі в Прилуках – працювали експериментальні класи. Усього 8. Тож наші освітяни вже мають певний досвід у цій справі та можуть поділитись досягненнями.

ЧИТАЙТЕ ТАКОЖ: Нова українська школа: перші кроки та перспективи розвитку на Чернігівщині

На думку Віктора Бурноса, головне з них у тому, що діти, які опановували шкільну науку в пілотних класах, із задоволенням ходили до школи. Звісно, що писати, читати та рахувати вони навчилися.

«У новій школі не буде муштри, авторитарності й оцінок у першому класі, перенавантаження домашніми завданнями. Уроки починатимуться нетрадиційно – на килимі або вчитель об’єднає дітей у гурт. Наприклад, перший урок – Ранкове коло, потім – Я досліджую світ. За рахунок резервного часу після двох занять буде резервна пауза 40 хвилин, коли вчитель може вивести школяриків на свіже повітря, аби вони пограли в рухливі ігри. На цей час можна залучити до роботи психолога, якщо в цьому є потреба, або фізрука. Також важливо, що багато уроків можна проводити за межами шкільної аудиторії. Широко практикуватиметься групова робота і в парах», – розказав Віктор Бурнос.

Затишна шкільна кімната

У Чернігівському обласному інституті післядипломної педагогічної освіти імені К.Д. Ушинського створена спеціальна кімната – своєрідний зразок того, якою має бути навчальна аудиторія в новій українській школі. Варто зазначити, що там насправді нестандартно та затишно. Та головне, щоб такий комфорт був створений у кожному першому класі міських і сільських шкіл області, щоб на всі закупівлі вистачило коштів і щоб своєчасно було придбано найякісніше обладнання, інвентар і меблі.

Віктор Бурнос розповів, що стандарти нової української школи передбачають зміну освітнього середовища.

«На сьогодні рекомендують, щоб у класі було 8 освітніх центрів. Але в нашому кабінеті одного з них немає. Йдеться про живий куточок із квітами, рибками, пташкою чи іншою живністю.

Натомість у нас представлені мовно-літературний, математичний, діловий, мистецький, відпочинковий центри, фрагментарно природничий і центр вчителя. Є також магнітна дошка і крейдяно-магнітна. На них також зручно писати маркером і прикріплювати абетки.

Сподіваюсь, що кожен вчитель у новій українській школі матиме на своєму столі ноутбук і що більшість навчальних закладів області будуть підключені до швидкісного інтернету», – зазначив педагог.

ЧИТАЙТЕ ТАКОЖ: Білогура віддасть майже 2 мільйони фірмі з кримінальною славою

Із новацій також – легкі парти-трансформери. Їхня вага не повинна перевищувати 10 кілограмів, аби дитина могла її пересунути і підлаштувати під себе. Стілець до такої парти важитиме не більше 4-х кілограмів.

Окрім того, учень знатиме, де його місце в класі. А ще кожен школяр матиме свій бокс або пластиковий контейнер для речей, де зберігатимуться буквар і підручники. До речі, їх у першому класі буде 5 – буквар, математика, іноземна мова, інтегрований підручник із мистецтва та з курсу «Я досліджую світ».

Освітяни радіють, що вперше за роки незалежності України на підтримку освітньої реформи з держбюджету виділили суттєву суму. Щоправда, без коштів місцевих бюджетів теж не обійтись. Бо купувати для нових класів, як бачимо, треба багато чого. Та й до 1 вересня рукою подати. Тому цілком логічно, що у багатьох батьків першокласників виникають запитання: коли до шкіл, у які віддаватимуть дітей, привезуть обіцяні меблі й обладнання? І чи привезуть взагалі? А в багатьох селах директори шкіл ще й сушать голову над проблемою, де взяти якісний інтернет.

Диво-конструктор для розвитку

На парті кожної дитини з Чернігівського регіону, яка в новому навчальному році піде до першого класу, стоятимуть 6 цеглинок LEGO. Адже вони потрібні не тільки для гри, а передусім для навчання.

«Відповідно до плану, Чернігівщина має отримати LEGO 9 липня. До речі, ним користуються всі діти світу, навіть в Африці. На пострадянському просторі Україна та Білорусь приєднуються до цієї практики останніми», – зазначив педагог.

Віктор Бурнос повідомив, що для вчителів області, які працюватимуть у новій українській школі, вже провели спеціальні тренінги щодо використання цеглинок у навчальному процесі. Також педагоги отримали методичні інструкції в друкованому або електронному варіантах.

«Наші діти завдяки ним розвиватимуть математичне критичне та інші типи мислення. LEGO можна використовувати на всіх уроках – математики, читання, письма, мовлення і навіть трудового навчання», – наголосив освітянин.

Окрім цеглинок, передбачені інші набори. З їх допомогою діти бавитимуться і навчатимуться, коли клас розбиватимуть на мікрогрупи – по 5-6 учнів.

ЧИТАЙТЕ ТАКОЖ: Освіта Чернігівщини в цифрах і фактах

«Граючись із конструктором, можна розв’язувати задачі та приклади, речення будувати. На цих кубиках і цеглинках прекрасно пише водяний маркер», – пояснив пан Бурнос.

Також важливо, що конструктор оригінальний і якісний.

«Цеглинка не зламається, якщо дитина стане на неї ногою чи кине. І під час конструювання будь-яких речей LEGO збереже свою цілісність», – пояснив педагог.

Про роль учителя

Під час спілкування часто наголошували, що багато чого в новій школі залежатиме від учителя. Від його бажання йти в ногу із часом та створювати затишну та доброзичливу атмосферу в класній кімнаті. До речі, на сьогодні для роботи в нових реаліях на Чернігівщині підготовлено 643 вчителі.

На перший погляд педагогам не позаздриш, бо роботи буде багато, і вести дітей у Країну знань доведеться ще не зовсім второваним шляхом. А, можливо, і суть реформи в тому, що найдорожче в нашій державі – дітей – варто довіряти лише безмежно закоханим у свою справу людям, які не бояться труднощів і викликів.

Ірина Осташко

Ще статті по темі

Один коментар

  1. «У новій школі не буде муштри, авторитарності й оцінок у першому класі, перенавантаження домашніми завданнями.»

    А остальные пусть и дальше учат кучу всего ненужного?

Back to top button