Чернігово-Дніпровський борщ: українські дизайнерки, які своїми роботами завойовують світ
Інтерв’ю українських дизайнерок на шпальтах світового видання – хіба не привід для гордощів? А ще їхні роботи стали частиною першого у світі «AI FASHION WEEK» та справжньою окрасою виставки за результатами цього тижня. Знайомтеся, чернігівка Лара Коротенко та дніпрянка Тетяна Розмаріца – ті самі дизайнерки, творчість яких підкорила світ, в інтерв’ю для ЧЕЛАЙН розказали про те, як «Український борщ» полюбився мільйонам.
- Оголошення про тиждень моди на штучний інтелект я помітила випадково і спершу не звернула на нього уваги, мене це не дуже цікавило. Минуло трохи часу і я вдруге бачу оголошення про цю подію і про те, що дедлайн подачі заявок подовжений. «Ну, – подумала я, – якщо термін заповнення збільшили і я вже вдруге бачу це оголошення, то варто спробувати». Я відкрила «Midjourney» і почала експериментувати. На порядку денному тоді в мене був денім, бо я якраз активно працювала з ним. Але одразу зрозуміла для себе, що просто денім – це нецікаво. Я розуміла, що мені хочеться попрацювати в цій площині з «українським борщем». Тому я написала Ларі: мовляв, ти не проти, якщо я використаю цей термін? Вона відповіла, що згодна, і я почала творити, – ділиться Тетяна Розмаріца.
Випадковість чи то яскрава настанова долі – нехай кожен вирішить для себе сам. Та саме так розпочався переможний шлях колекції одягу «Український борщ» на першому у світі «AI FASHION WEEK» (перший тиждень моди штучного інтелекту). Хоча, певне, справедливим буде сказати, що її формула успіху – знайомство Лари Коротенко і Тетяни Розмаріци, двох надзвичайно талановитих жінок, творчий тандем яких і створив «український борщ» у світі штучної моди.
- Ми познайомилися на курсах із прогнозування моди. У мене тоді був чіткий запит на знайомство з людиною, яка працює у сфері автентики. Я хотіла дізнатися про це більше. Тому мене й зацікавила Лара, вона також горіла цим, – розповідає Тетяна Розмаріца.
Дизайнерка авторських текстур із Чернігова Лара Коротенко. Вже кілька років створює унікальні принти. «Український борщ» – це одна з її колекцій, що стала доволі відома у світі. Та до моменту знайомства з Тетяною Розмаріцею ця колекція жила в тканині.
- Я створила п’ять робіт (така вимога організаторів). Вони відповіли мені: мовляв, так, створюйте свою колекцію. У мене було буквально 3-5 днів, аби встигнути все до фінальної подачі робіт. 2-3 дні я безвідривно створювала колекцію, – розповідає Тетяна Розмаріца.
Та навіть попри значну обмеженість у часі пані Тетяні вдалося створити достойну роботу, що гідно представила Україну на міжнародному тижні моди штучного інтелекту, показавши всю потужність української традиції.
- Акцент колекції – на молоді. Я працювала з «борщем» у денімі. І так вийшло, що цей «борщовий денім» із вишивкою має рослинні орнаменти. Від цього стає зрозумілим, що концепт у тому, що наш борщ – це те, що виросло під нашим сонцем. Це не лише бурячок і картопелька, до яких ми всі так звикли. Це трави, суміш усього того багатства, що під нашими ногами. Частина колекції в поєднанні кольорів біло-червоного. Для себе я розумію, що біле – це сметанка, а червоне – буряк. Також важливо, що це створено з біоорганічних тканин і вони фарбуються натуральними барвниками – соком буряків, моркви, петрушки, червоної капусти. Денім у нас в натуральному фарбуванні, це так самобутньо, традиційно та по-справжньому. По-українськи, – ділиться Тетяна Розмаріца.
Оце, як пояснює пані Тетяна, «по-українськи» – світовий тренд, який наші дизайнерки майстерно втілили у світі штучної моди. І таким чином здобули заслужену перемогу. Хоча, зізнаються, не чекали, що вдасться. Адже конкуренція була величезна.
- Роботи-переможці були опубліковані на сайті. Паралельно з цим була виставка офлайн, де наші роботи показували в галереї. На моніторах транслювалися дизайнери зі своїми колекціями. Туди потрапили аж ніяк не всі.
Я була дуже щаслива і здивована, що саме колекцію «Український борщ» відібрали і вона транслювалася там, на стендах, – зазначає Тетяна Розмаріца.
Та не обійшлося і без конфлікту. Утім, навіть у ньому талановиті українки повелися достойно і без страху заявили про свою позицію. Позицію вільних людей.
- Паралельно з показом відбувався відеочат з усіма учасниками. На жаль, організатори приймали роботи росіян. Є такі росіяни, які замасковані. Ну, тобто вони живуть в інших країнах і ти не одразу розумієш, що це росіянин. Це одна справа. А інша – коли ти в лоб бачиш, що це росіянин. Наші дівчата почали писати, що в Україні війна, чому тут росіяни, які її розпочали. Під час проведення цього заходу в однієї з учасниць у родині сталося горе – її батько, який воював, лишився без кінцівок і вона почала говорити про це. Говорила, що поки наші люди, як її тато, страждають від війни, яку розпочала росія, вони можуть отак просто брати участь у різних конкурсах і заходах. На що нас просто заблокували та звинуватили в ксенофобії, – розповідає Тетяна Розмаріца.
«Заблокувати» – єдине, що можуть зробити росіяни в подібних ситуаціях. Адже коли українці своїм талантом виборюють лідерські позиції у світовій спільноті, вони продовжують кровопролитну війну, що вкотре доводить: їм у цивілізованому світі місця немає і ніколи не буде. І поки Україна перемагає на всіх можливих напрямках, їм залишається лише боятися і заздрити, бо ми творимо свою успішну історію.
- Я вважаю, що це історична подія. Уявіть: «Український борщ» майже в центрі Нью-Йорка, – радіє Тетяна Розмаріца.
Чернігово-Дніпровський борщ від Лари Коротенко та Тетяни Розмаріци завоював світ і вкотре довів, що бути українцем – найбільший привід для гордості.
Спілкувалась: Таліна Тарасенко