Липнева трагедія над Донбасом
Гібридна війна РФ проти України на Донбасі призвела до однієї з наймасштабнішних трагедій в історії цивільної авіації на пострадянському просторі – збиття лайнера «Боїнг 777» авіакомпанії Malaysia Airlines.
17 липня 2014 року лайнер виконував плановий рейс із Амстердама до Куала-Лумпура. На борту перебували 283 пасажири і 15 членів екіпажу.
На той час після кількох інцидентів із повітряними суднами в зоні бойових дій Україна закрила повітряний простір над зоною конфлікту для польотів цивільної авіації – з 1 липня до висоти 7 900 м, а з 14 липня – вже до висоти 9800 м. Ешелон, яким прямував «Боїнг», за всіма міжнародними стандартам вважався безпечним. Приблизно о 16:00 за київським часом «Боїнг» перетнув кордон України, а вже через 21 хвилину, за даними порталу Flightradar 24, лайнер припинив передачу сигналів обладнання автоматичного відстеження ADS-B.
У районі села Грабово, неподалік міста Торез, він був збитий і розбився. Всі, хто був на борту, загинули.
Із самого початку було зрозуміло, що це спрацювала ППО бойовиків, які в цей час вели бойові дії в тому районі – на кордоні з Російською Федерацією. За день до того бойовики зазнали дуже численних втрат від дій українських штурмовиків Су-25 і затребували від «кураторів» організації повноцінної протиповітряної оборони.
Мало того, 14 липня на сайтах сепаратистів і в соцмережах з’явилися повідомлення про те, що у них тепер є ЗРК «Бук». Там же було опубліковано фотографію комплексу в одній із захоплених раніше частин ППО України. Однак цей комплекс явно знаходився в небоєздатному стані.
Того ж дня з’явились повідомлення в ЗМІ та в соціальних мережах про те, що це вони збили літак і що це український Ан-26, причому збитий «Буком». Однак через кілька годин сепаратисти відхрестилися від своїх показань і заявили, що «Бука» в них немає, а пасажирський лайнер збила українська сторона.
Мало того, коли ж з’ясувалося, що збитим літаком є не український Ан-26, а пасажирський «Боїнг», російський ЗРК «Бук» був терміново вивезений з України. З перехоплених розмов (достовірність яких також підтвердили і СБУ, і прокуратура Нідерландів) стало відомо, що комплекс після авіакатастрофи був транспортований до Росії групою осіб під керівництвом людини з позивним Бібліотекар.
Дійсно у день катастрофи в бік кордону планувався виліт літака військово-транспортної авіації Повітряних сил Ан-26, який мав доставити боєприпаси та продукти харчування заблокованим біля кордону підрозділам сектору ЗСУ, але з технічних причин цей літак так і не вилетів.
Уламки літака та тіла загиблих були розкидані на території площею понад 15 км. Вся вона контролювалась проросійськими бойовиками, які допустили через деякий час представників ОБСЄ, а згодом слідчих Об’єднаної слідчої групи, до якої увійшли представники п’яти держав.
Почалося розслідування міжнародною комісією обставин цього теракту, що триває донині.