Трудівники неба: 25-та мелітопольська авіабригада в ході війни на Донбасі
Як відомо, ведення бойових дій вимагає значних зусиль із постачання припасів для бойових підрозділів, зокрема й літаками. Не стали винятком і зіткнення на Донбасі, де була задіяна практично вся наявна військово-транспортна авіація Повітряних сил України.
Після розформування більшої частини полків військово-транспортної авіації всі наявні транспортні літаки Іл-76 було стягнуто на аеродром Мелітополь, де була створена 25-та бригада транспортної авіації. Кількість наявних літаків постійно зменшувалася, насамперед через продаж за кордон та здачу в оренду цивільним авіакомпаніям. Так, усі шість літаків-заправників Іл-78 бригади в 2006-2016 роках були продані до Китаю, Пакистану та США.
Ситуація з екіпажами в період 2009-2011 теж була складною, зокрема через брак людей взагалі і підготовлених екіпажів зокрема. Щорічні відрядження до Гренландії мали як позитивний, так і негативний вплив на льотну підготовку частини.
У січні 2014 року бригада отримала відремонтований Іл-76МД 76683 (86-го року випуску): борт був пофарбований в сірий колір, чим відрізняється від всіх інших машин частини.
З початком російського вторгнення до Криму кілька додаткових машин терміново повернули в активну експлуатацію. Усього на початок АТО навесні 2014 року в Мелітополі було 6 Іл-76МД та 1 Ан-26.
Першим завданням для екіпажів транспортної авіації на початку війни стала перекидання насамперед особового складу із західних і центральних регіонів країни ближче до Донбасу. Це була вкрай важливе завдання, оскільки практично всі боєздатні частини виявилися далеко на заході, адже протягом всього часу незалежності ніхто серйозно не розглядав Російську Федерацію як потенційного противника. До речі, саме тому практично всі частини ЗСУ в східних регіонах були розформовані – залишилися майже виключно внутрішні війська для охорони численних колоній і в’язниць.
Повної картини вильотів на сьогодні немає, проте можна говорити про те, що основними аеродромами, куди приземлялися нечисленні Іл-76, були Харків, Дніпропетровськ, Маріуполь. А злітали практично з усіх придатних аеродромів. Так, кількома вильотами з аеродрому Ніжин у район боїв був перекинутий особовий склад 1-ї танкової бригади з Гончаровська.
Також був налагоджений і «повітряний міст» до Луганська і Донецька – наприклад, у Донецьку літаки сідали навіть після «першого штурму» 26 травня 2014 року.
Найдовше – до 14 червня 2014 року – функціонував Луганський аеропорт, куди було здійснено 19 вильотів. Так тривало до 14 червня, коли був збитий Іл-76МД («76777»), який перевозив десантників і техніку 25-ї бригади з Мелітополя.
На сьогодні докладаються колосальні зусилля з відновлення парку військово-транспортної авіації, і вони одні з найуспішніших, адже в Україні є повний цикл як виробництва, так і всіх видів ремонту літаків типу Ан, У Миколаєві освоєний ремонт і продовження ресурсу Іл-76.
Вибачте, авторе. А який негативний ефект від спецоперації «Півничний сокіл»? .