Громади Чернігівщини в очікуванні поліцейських офіцерів
Громади області дедалі частіше інформують про відкриття поліцейських станцій. Процес відбувається в рамках реформи децентралізації.
Що таке ці станції, яка роль поліцейського офіцера громади та коли вони з’являться на місцях – в інтерв’ю із Андрієм Зеляком, заступником начальника управління превентивної діяльності ГУНП у Чернігівській області.
У нашій країні все швидко змінюється. Схоже, що зміни зачепили і сферу правопорядку?
Відповідно до реформи децентралізації, кожна громада має свого голову, який разом із депутатським корпусом та активом населеного пункту і разом із нами має створити безпековий простір.
Раніше, коли було багато районів на Чернігівщині, ми забезпечували цей безпековий простір, не дуже активно взаємодіючи з громадою. Просто обслуговували виклики, реагували на правопорушення й таке інше.
Тепер же цей безпековий простір на місцях мають створити громади разом із нами. Стаття 11 закону про Національну поліцію зазначає, що поліція повинна обслуговувати інтереси громади. Ця стаття запрацювала, коли утворилися громади і почали відкривати поліцейські станції.
Тож на цих станціях і працюватимуть поліцейські офіцери громад?
Так, на цих станціях працюватиме поліцейський офіцер громади. Це керівник поліції в конкретній громаді. Він визначає там усе – профілактичну роботу, різні безпекові проєкти. Він має визначати криміногенні місця, види злочинів, які там скоюють. Наприклад, для Іванівської громади, що стоїть на трасі, можливі заїзди «гастролерів», які можуть скоїти крадіжку з магазинів. Тож аби убезпечити магазин на території громади, поліцейський офіцер громади вносить на розгляд сесії громади безпековий проєект. А саме: встановлення камер відеоспостереження. Вони забезпечують профілактичний ефект. Для одних вони стануть стримувальним фактором. Якщо ж гастролери здійснять крадіжку, то зможемо встановити транспортний засіб, на якому зловмисники приїхали. Також за допомогою камер можемо побачити їхні обличчя, в чому одягнені тощо.
ЧИТАЙТЕ ТАКОЖ: Карнавал для всього села та гостинці від Святого Миколая: Кіптівська громада готується до новорічних свят
Хто може працювати поліцейським офіцером громади?
Будь-який поліцейський, який працює не менше як три роки, має право брати участь у цьому проєкті. Тобто заповнює анкету, що надсилається в Центральний апарат національної поліції. Після цього проводиться тестування, тобто складання іспитів на знання нормативної бази. Якщо складає вдало, далі – особиста співбесіда. Адже цікаво поспілкуватися з цим поліцейським, запитати, чому він хоче на цю посаду, як він розуміє цей проєкт тощо.
Також для створення безпекового простору поліція зі свого боку надає кандидатів, які будуть навчені в трішечки новій системі роботи.
Бажано, щоб поліцейський офіцер був місцевий?
Краще, щоб був місцевий. У цьому є плюси. Бо він уже знатиме специфіку роботи. І територію, і людей. Мінус ось у чому – деякі голови громад кажуть: «Мені не хочеться мати поліцейського з місцевих жителів, бо є корупційна складова. Він не зможе оштрафувати кума, брата, свата…». І така думка має право на життя. Але якщо брати людину, яка не працювала на цій території, то їй потрібен час, аби освоїтися, вивчити людей, а це років зо три знадобиться.
Після співбесіди офіцер може братися до роботи?
Ні. Якщо поліцейський пройде успішно і співбесіду, його зараховують у навчальну групу і він їде до навчального вишу на спеціальні курси. Приблизно три місяці навчається. Складає іспити на знання нормативної бази, Правил дорожнього руху, водіння, складання іспитів із фізичної підготовки, прийоми рукопашного бою. Після цього отримує диплом і прямує на основне місце роботи. І через три-чотири дні оголошується конкурс на конкретну посаду в конкретну територіальну громаду, в яку він хотів іти працювати. На конкурсі має бути і голова чи представник територіальної громади, бо остаточний голос буде за ним. Тобто ми надаємо людину з характеризуючими даними з проходженням поліграфа. Бо під час цієї процедури є перелік запитань, де визначається, чи брала особа хабарі, схильна чи не схильна до цього.
ЧИТАЙТЕ ТАКОЖ: Весільні, сюжетні та незвичні: в музеї на Чернігівщині зібрали унікальну колекцію рушників
Що відбувається після того, як претендент вдало проходить конкурс?
Його обирають поліцейським офіцером громади, вручають автомобіль, який куплений за гроші Нацполіції чи громади, і громада надає приміщення для роботи. Тобто цей поліцейський повинен щодня перебувати в цій поліцейській станції та займатися справами виключно на території цієї громади. І його питатимуть про результати роботи на території його обслуговування.
Які умови для своїх поліцейських мають створити громади?
Громада надає умови для праці поліцейського. Це окреме приміщення або приміщення з окремим входом на першому поверсі. Якщо працюватиме один поліцейський, то додається одна кімната щонайменше 12 метрів квадратних для прийому громадян, друга кімната – для прийому громадян із вадами, для громадян із дітьми, в якій мають бути іграшки, квіти, а також не тільки офісні стільці, а й диван, аби можна було поспілкуватися з дитиною чи неповнолітнім у більш зручній обстановці. Потрібна також кімната відпочинку, бо поліцейський працюватиме не з 9.00 до 18.00, а матиме ненормований робочий день. Бажано також, щоб у приміщенні були душова кабіна і туалет. Також вимоги – наявність пандуса та наявність кнопки виклику, наявність оргтехніки, меблів і сучасний недорогий ремонт. А ще інтернет, бо поліцейський матиме окремий доступ до різних порталів. Зможе перевіряти правопорушників за базами МВС.
Скільки таких станцій на Чернігівщині?
У нас у серпні із 57 громад 45 надали свої заявки на участь у цьому проєкті. До 12 грудня в нас тривало анкетування поліцейських і на три громади підшукували кандидатів на навчання. Цього року ми хочемо набрати кандидатів у трьох громадах на чотири посади – це Ічня, Парафіївка, Понорницька громада. Відбір для всіх інших громад буде здійснюватися з початку 2022 року.
То що означають повідомлення про відкриття поліцейських станцій?
Є певний порядок і відбір та участь у проєкті «Поліцейський офіцер громади». Якщо громада виявила бажання брати в ньому участь, вона фінансово спроможна надати приміщення, закупити меблі, оргтехніку, паливно-мастильні матеріали – 200 літрів на місяць. То такі громади першочергово будуть забезпечені поліцейськими офіцерами громади. Якщо на 90% поліцейська станція готова до відкриття, то ми відкриваємо. Тож саме громада насамперед може брати участь у цьому проєкті.
Відкриття поліцейських станцій є ознакою готовності нашої області брати участь у проєкті на певну кількість офіцерів у громаді.
У серпні із 57 громад 45 написали заявки на участь, із них тільки 20 готові – це станом на серпень А на сьогодні вже майже 32 громади готові до участі в цьому проєкті.
Якщо від початку 2022 року почнемо анкетування, то вже можуть бути готові не тільки 32 громади, а більше.
Отримуйте оперативні новини Чернігівщини – підписуйтеся на наш Telegram-канал – https://t.me/CheLineTv